Protokół Nr II / 06
z II Sesji V kadencji Rady Gminy Stare Czarnowo
odbytej w dniu 4 grudnia 2006 r. - sala Urzędu Gminy
w godz. od 1430– 1600
Obrady II Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo otworzył o godzinie 1430
Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak. Powitał wszystkich radnych, Wójta Gminy – Woś Marka, Z-cę Wójta – Arkadiusza Łysika, Skarbnika Gminy – Agatę Baran, radnego sejmiku województwa zachodniopomorskiego Piotra Paczkowskiego, sołtysów, zaproszonych gości – P. Genowefę Piskorz oraz pozostałe osoby.
Na podstawie listy obecności stwierdził, że jest quorum, w sesji
uczestniczyło 15 radnych - wobec ustawowego składu Rady 15 radnych - co
można obradować i podejmować uchwały.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu, natomiast lista
obecności osób spoza rady gminy stanowi załącznik nr 2.
Następnie zapoznał z porządkiem obrad ( porządek taki otrzymali radni wraz z
zawiadomieniem o terminie sesji -porządek stanowi załącznik nr 3 do
protokołu), który przedstawiał się następująco;
- Otwarcie II Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo, stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji tj. z dn. 24.11.2006 r.
- Wręczenie zaświadczenia o wyborze Wójta.
- Złożenie ślubowania przez Wójta.
- Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
- Powołanie składów osobowych stałych komisji Rady;
- komisji budżetu i rozwoju gospodarczego:
- zgłaszanie kandydatów,
- podjęcie uchwały.
- komisji rolnictwa, rzemiosła i ochrony środowiska:
- zgłaszanie kandydatów,
- podjęcie uchwały.
- komisji zdrowia, oświaty i spraw społecznych:
- zgłaszanie kandydatów,
- podjęcie uchwały.
- komisji rewizyjnej
- zgłaszanie kandydatów,
- podjęcie uchwały.
- Wybór przewodniczącego komisji rewizyjnej / spośród członków komisji
/;
- zgłaszanie kandydatów,
- podjęcie uchwały.
- Informacja o stanie finansowym gminy.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2006 r.
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad II Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Do ustalonego porządku nie wniesiono żadnych zmian.
Ad. 2 Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji tj. z dn. 24.11.2006 r.
Do protokołu z dnia 24 listopada 2006 r. nie wniesiono żadnych uwag i
zastrzeżeń ( protokół był doręczony radnym wcześniej do zapoznania).
- za jego przyjęciem głosowało 15 radnych.
Protokół został przyjęty jednogłośnie i stanowi załącznik nr 4 do
niniejszego protokołu z dnia 04.12.2006 r.
Ad. 3 Wręczenie zaświadczenia o wyborze Wójta.
Przewodniczący Rady - K.Mendak poprosił Przewodniczącą Gminnej Komisji
Wyborczej w Starym Czarnowie o wręczenie zaświadczenia o wyborze na Wójta
Gminy Stare Czarnowo.
Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej P.Barbara Nidzińska odczytała
treść zawartą w zaświadczeniu a następnie wręczyła nowo – wybranemu Wójtowi
Gminy Stare Czarnowo P. Woś Markowi zaświadczenie o wyborze na Wójta.
Zaświadczenie o wyborze na Wójta stanowi załącznik nr 5 do niniejszego
protokołu.
Ad. 4 Złożenie ślubowania przez Wójta.
Następnie Wójt Gminy Marek Woś (stojąc) złożył ślubowanie wobec Rady Gminy
o następującej treści:
„ Obejmując Urząd Wójta Gminy Stare Czarnowo, uroczyście ślubuję, że
dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla
dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy.
Tak mi dopomóż Bóg ”.
Z chwilą złożenia ślubowania nastąpiło objęcie obowiązków przez Wójta.
Treść złożonego ślubowania Wójta stanowi załącznik nr 6 do niniejszego
protokołu.
(W imieniu Rady Gminy - radna Cioch wręczyła Wójtowi P.Woś Markowi wiązankę
kwiatów życząc mu dużo pomyślności, sukcesów i dobrej współpracy z obecną
Radą).
Ad. 5 Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
Wójta M. Woś przedstawił sprawozdanie z działalności w okresie
międzysesyjnym tj. od 24 listopada b r. do dnia dzisiejszej sesji;
stwierdził, że był to okres krótki, lecz do najważniejszych spraw należy
zaliczyć m.in:
- dokonaliśmy otwarcia oferty na budowę sali gimnastycznej w Kołbaczu w dniu
I sesji Rady Gminy – 24.11.06 r. Jest to oferta odbiegająca od naszych
oczekiwań tzn. kwota wyższa niż przewidywał kosztorys. Odbywają się
negocjacje celem spowodowania obniżenia tej kwoty. Przy spodziewanym naszym
finansowaniu w wysokości 4.300.000 zł ta oferta opiewa na kwotę 5.200.000
zł. Jest to duża różnica a my nie mamy zabezpieczenia finansowego na taką
kwotę. Jest taka ewentualność, gdyby Rada zgodziła się na zaciągnięcie
kredytu, lecz uważa, że jest na to jeszcze za wcześnie. Mamy 60 dni na
zawarcie umowy a w tym czasie na pewno ukonstytuuje się sejmik województwa
zachodniopomorskiego. Uczestniczy w sesji radny sejmiku i myślę, że będzie
nas wspierał. W tej chwili mamy z sejmiku zapewnione dofinansowanie w kwocie
1.500.000 zł na 2007 – 2009 r. Gdyby się znalazł jeszcze 1.000.000 zł. nie
byłoby już problemu. Innym rozwiązaniem byłoby unieważnienie przetargu i
ogłoszenie następnego ( tutaj w niczym nam to nie będzie przeszkadzało, gdyż
to co jest zaplanowane w przyszłym roku w tym zakresie do zrobienia zostanie
wykonane w ramach kwoty 1.500.000 zł). Mam zamiar ponownie wystąpić do
wojewódzkiego konserwatora zabytków w sprawie złagodzenia niektórych
wymogów, gdyż ten obiekt znajduje się w Kołbaczu i musi być wkomponowany w
obiekty zabytkowe. Na budowę sali gimnastycznej już jest pozwolenie, można
się z tym zapoznać.
- posunęła się dalej sprawa dot. planu miejscowego zagospodarowania
przestrzennego miejscowości Binowo. Powinniśmy ten plan uchwalić około
miesiąca styczeń – luty 2007 r. Wówczas przystąpimy do realizacji
miejscowego planu dla miejscowości Stare Czarnowo. Taka była kolejność
realizacji planów ustalona w tym roku.
* została uruchomiona siłownia w Kołbaczu w „Domu Konwersów”. Całość zakupu
sprzętu prawie sfinansował P.Piotr Nocoń ( osobiście mu podziękował).
* również w Kołbaczu zawiązała się grupa Pań, która uprawia ćwiczenia
rehabilitacyjne na obecnej sali gimnastycznej. Wyraził zgodę na nieodpłatne
korzystanie, gdyż uważa, że jest ta inicjatywa bardzo korzystna dla
społeczeństwa.
Ad. 6 Powołanie składów osobowych stałych komisji Rady;
a/ komisja budżetu i rozwoju gospodarczego:
Przewodniczący Rady prosił o zgłaszanie kandydatów do składu komisji budżetu
i rozwoju gospodarczego.
Do składu komisji zostali zgłoszeni następujący radni;
- Cioch Bogumiła,
- Rusinek Joanna,
- Żerebecki Andrzej,
- Piątkowski Mieczysław
W/w kandydaci wyrazili zgodę do składu komisji.
Z uwagi na brak dalszych kandydatów Przewodniczący Rady zamknął listę a
następnie odczytał projekt uchwały w sprawie powołania składu osobowego
Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w proponowanym składzie (projekt
uchwały stanowi załącznik nr 7 do protokołu) i poddał uchwałę do
przegłosowania;
- za uchwałą głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr II / 3/ 06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 4 grudnia
2006 r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
b/ komisja rolnictwa, rzemiosła i ochrony środowiska:
Przewodniczący Rady prosił o zgłaszanie kandydatów do składu komisji
rolnictwa, rzemiosła i ochrony środowiska.
Do składu komisji zostali zgłoszeni następujący radni;
- Froncala Bożena,
- Dudziński Mieczysław,
- Drwal Marcin,
- Grzywiński Wiesław,
- Dobrzański Władysław.
W/w kandydaci wyrazili zgodę do składu komisji.
Z uwagi na brak dalszych kandydatów Przewodniczący Rady zamknął listę a
następnie odczytał projekt uchwały w sprawie powołania składu osobowego
Komisji Rolnictwa, rzemiosła i Ochrony Środowiska w proponowanym składzie (
projekt uchwały stanowi załącznik nr 9 do protokołu) i poddał uchwałę do
przegłosowania;
- za uchwałą głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr II / 4 /06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 4 grudnia
2006 r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
c/ komisja zdrowia, oświaty i spraw społecznych:
Przewodniczący Rady prosił o zgłaszanie kandydatów do składu komisji
zdrowia, oświaty i spraw społecznych.
Do składu komisji zostali zgłoszeni następujący radni;
- Cymerman Danuta,
- Marczewska Renata,
- Pączka Wiesław,
- Róg Zenon.
W/w kandydaci wyrazili zgodę do składu komisji.
Z uwagi na brak dalszych kandydatów Przewodniczący Rady zamknął listę a
następnie odczytał projekt uchwały w sprawie powołania składu osobowego
Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych w proponowanym składzie (
projekt uchwały stanowi załącznik nr 11 do protokołu) i poddał uchwałę do
przegłosowania;
- za uchwałą głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr II / 5 /06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 4 grudnia
2006 r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
d/ komisja rewizyjna:
Przewodniczący Rady ( przed przystąpieniem do powołania składu komisji
rewizyjnej) stwierdził, iż jest propozycja, by skład komisji rewizyjnej
stanowili przewodniczący poszczególnych stały komisji. W związku z tym
ogłasza 15 minutową przerwę, celem ukonstytuowania się powołanych już
uchwałami komisji tj. dokonania wyboru przez członków danej komisji
przewodniczącego komisji).
Po przerwie – stwierdzono, iż w dwóch komisjach tj. Komisji Budżetu i
Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska
członkowie komisji wybrali przewodniczącego komisji ( radną Cioch i radną
Froncala), natomiast nie dokonano wyboru przewodniczącego w Komisji Zdrowa,
Oświaty i Spraw Społecznych ( tutaj członkowie komisji proponowali dwóch
kandydatów na przewodniczącego komisji tj. radną Cymerman i radnego Roga. W
wyniku przeprowadzonego głosowania w samej komisji każdy kandydat otrzymał
po 2 głosy.
Przewodniczący Rady stwierdził, że z uwagi na to, że nie został wybrany
przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych nie będzie można
powołać komisji rewizyjnej z przewodniczących poszczególnych komisji, tak
jak to proponowano wcześniej. Komisja Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych
będzie musiała się i tak wybrać swojego przewodniczącego. Może to zrobić na
swoim posiedzeniu, Rada nie może w to ingerować, jest to sprawa wewnętrzna
komisji – zgodnie ze statutem gminy. W związku z tym prosi o zgłaszanie
kandydatów do komisji rewizyjnej.
Radny Grzywiński proponował, by w takim razie powołać z Komisji Zdrowia,
Oświaty i Spraw Społecznych dwóch radnych tj. radną Cymerman i radnego Roga.
Międzyczasie komisja się na pewno ukonstytuuje.
Radny Dudziński proponował, by powołać 3 osobowy skład komisji rewizyjnej,
dopóki Komisja Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych nie wybierze
przewodniczącego komisji (radny Grzywiński przychylił się do propozycji
radnego Dudzińskiego, odstąpił od swojego wniosku.)
W związku z tym, że radny Grzywiński wycofał się ze swojej propozycji i
przychylił się do propozycji radnego Dudzińskiego - Przewodniczący Rady nie
poddał w/w wniosków do przegłosowania. Wyjaśnił, że w tej chwili nie możemy
mówić, czy ktoś wchodzi do komisji czy nie. Procedura przy każdym projekcie
uchwały jest taka sama. Niezależnie, czy dana osoba jest wybrana na
przewodniczącego komisji czy nie należy zgłaszać kandydatów do komisji
rewizyjnej i musi poddać to pod głosowanie po wyrażeniu zgody przez
kandydata. Następnie poprosił o zgłoszenie 3 kandydatów do składu komisji
rewizyjnej.
Do składu komisji rewizyjnej zostali zgłoszeni następujący radni;
- Froncala Bożena,
- Cioch Bogumiła,
- Cymerman Danuta,
- Grzywiński Wiesław,
- Róg Zenon.
W/w kandydaci wyrazili zgodę do składu komisji.
Z uwagi na brak dalszych kandydatów Przewodniczący Rady zamknął listę.
Wyjaśnił, że zostało zgłoszonych 5 kandydatów, tak Rada zadecydowała i nie
musi to być wiążące z wcześniejszymi rozmowami. Kandydatury zostały
zgłoszone a kandydaci wyrazili zgodę. Mógłby poddać poszczególne osoby pod
głosowanie i wówczas kandydat, który otrzymałby najmniej głosów nie wszedł
by do składu komisji. Jednak nie będzie to zgodne z wcześniejszą procedurą
uchwalania poprzednich uchwał o składach komisji.
Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie powołania składu osobowego
Komisji Rewizyjnej w proponowanym składzie ( projekt uchwały stanowi
załącznik nr 13 do protokołu) i poddał uchwałę do przegłosowania;
- za uchwałą głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr II /6/ 06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 4 grudnia 2006
r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
Ad. 7 Wybór przewodniczącego komisji rewizyjnej / spośród członków
komisji /;
Przewodniczący Rady prosił o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego
komisji rewizyjnej spośród członków komisji rewizyjnej.
Na przewodniczącego komisji rewizyjnej zgłoszono radnego;
- Grzywińskiego Wiesława ( zgłosił tę kandydaturę radny Róg stwierdzając, że
radny Grzywiński w poprzedniej kadencji sprawdził się, jest niezależny i
sprawny ).
W/w kandydat wyraził zgodę.
Z uwagi na brak dalszych kandydatów Przewodniczący Rady zamknął listę a
następnie odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej ( projekt uchwały stanowi załącznik nr 15 do protokołu) i poddał
uchwałę do przegłosowania;
- za uchwałą głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr II / 7 /06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 4 grudnia
2006 r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
W czasie obrad - już po powołaniu składów komisji oraz wyboru
przewodniczącego komisji rewizyjnej ukonstytuowała się Komisja Zdrowia,
Oświaty i Spraw Społecznych – na przewodniczącego komisji została wybrana
radna Cymerman Danuta.
Ad. 8 Informacja o stanie finansowym gminy.
Informację z przebiegu wykonania budżetu gminy na dzień 30 listopada
2006 r. przedstawiła Skarbnik Gminy Agata Baran m.in. stwierdziła, że
zgodnie z uchwałą Nr XXXI /236/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia
21.12.2005 r. budżet gminy na rok 2006 przedstawiał się następująco:
Po stronie dochodów - 7.035.248 zł
Po stronie wydatków - 7.855.248 zł
Do dnia 30.11. 2006 r. Rada Gminy wprowadziła zmiany w planie budżetu 7
uchwałami a Wójt 26 zarządzeniami.
W związku z powyższym budżet gminy po zmianach na dzień 30.11.2006 r.
przedstawia się następująco:
Po stronie dochodów - 7.993.376 zł
Po stronie wydatków - 8.813.376 zł
Budżet gminy zwiększył się po zmianach po stronie dochodów i wydatków o
kwotę 958.128 zł.
Szczegółowe wykonanie planu dochodów i wydatków przedstawia się w
załącznikach do sprawozdania nr 1 i 2.
Różnica między planowanymi dochodami a wydatkami stanowi deficyt budżetu w
wysokości 820.000 zł, który planowano sfinansować z kredytu bankowego w
wysokości 460.000 zł oraz nadwyżki środków finansowych na rachunku bankowym
budżetu w wysokości 360.000 zł.
Dochody budżetowe w okresie do końca listopada 2006 r. zostały zrealizowane
w 96,06 % tj. do kasy wpłynęło 7.678.415,15 zł.
Najwięcej dochodów gmina uzyskała poprzez wpływy z podatków i opłat
lokalnych tj. 32,92%, z subwencji z budżetu państwa 25,89 %.
Dotacje celowe otrzymane na realizację zadań bieżących z zakresu
administracji rządowej oraz innych zadań zleconych, to 15,06 % dochodów
ogółem.
Wydatki w tym okresie zamknęły się w kwocie 7.075.248,49 zł co stanowi 80,28
% planu ogółem.
Najwięcej pieniędzy gmina przeznaczyła na oświatę i wychowanie, kulturę
fizyczną sport – 32,93 %, na administrację publiczną – 18,36 %, na opiekę
społeczną 19,19 % ogółu wydatków.
Różnica między otrzymanymi do końca listopada 2006 r. dochodami a
wykonanymi wydatkami stanowi kwotę 603.166,66 zł. Jest to nadwyżka budżetu
przeznaczona na pokrycie planowanego deficytu.
Na dzień 30.11.2006 r. gmina nie posiada żadnych zobowiązań kredytowych,
dlatego wskaźnik zadłużenia ogółem do planowanych rocznych dochodów wyniósł
w końcu listopada 0,00 %.
Na rachunku bankowym widnieje kwota 343.670,16 zł.
Są założone dwie lokaty terminowe w B S Chojna O / Stare Czarnowo na
łączną kwotę 1.500.000 zł.
Szczegółowa informacja z przebiegu wykonania budżetu Gminy Stare Czarnowo
na dzień 30.11.2006 r. stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
Brak dyskusji w tym zakresie.
Ad. 9 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2006 r.
Proponowane zmiany budżetu na 2006 r. omówiła Skarbnik Gminy Agata Baran.
m.in. wyjaśniła, że proponuje się zwiększyć dochody i wydatki gminy o kwotę
11.904 zł; w tym kwotę 4.950 zł otrzymaliśmy z tytułu lokat w Banku
Spółdzielczym w Chojnie Oddz. Stare Czarnowo – jako odsetki, natomiast
kwota 6.954 zł stanowi zwiększoną część oświatową subwencji bieżącej. Tę
ogólną kwotę 11.904 zł proponuje się przeznaczyć na rezerwę ogólna. Z tego
względu, ze trwają prace nad zakończeniem budżetu gminy, rozliczeniem go do
końca.
Na dzień dzisiejszy trudno jest nam powiedzieć, gdzie tych pieniędzy
zabranie, a są takie sytuacje, nie planowane wydatki i wówczas Wójt będzie
mógł te wydatki pokryć z tej rezerwy.
Dyskusja - brak
Z uwagi na brak dyskusji w powyższej sprawie Przewodniczący Rady odczytał
projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2006 r. ( projekt uchwały
stanowi załącznik nr 18 do protokołu) i poddał uchwałę do przegłosowania;
- za uchwałą głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr II / 8 /06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 4 grudnia
2006 r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.
Ad. 10 Wolne wnioski.
Wolne wnioski zgłaszali:
Radna Cioch ;
- o zainstalowanie w komputerach w bibliotece w Kołbaczu stacji dysków (na
dyskietki, CD). Nie ma tam możliwości nagrania, przegrywania itp.
- zakup lampek na biurka, stanowiska komputerowe w bibliotece. Znajdujące
się tam oświetlenie u góry jest niewystarczające. Jest szkoda wzroku
młodzieży.
- by w przejętym od Instytutu budynku w Kołbaczu ( pomieszczenia, w którym
wcześniej wydawano mleko i sprzedawano mięso) otworzyć punkt pocztowy.
Należałoby wejść w kontakt z Dyrekcją Poczty w tej sprawie. Uważa, że jest
to dobre miejsce na utworzenia takiej fili.
Radna Marczewska;
- czy byłaby możliwość prowadzenia ćwiczeń rehabilitacyjnych przez Panią
rehabilitantkę w świetlicy w Dobropolu raz w tygodniu, jak to ma miejsce w
Kołbaczu. Są chętne osoby, jest miejsce, są materace itp.
Radna Froncala;
- na ulicy Szkolnej w St.Czarnowie jest brak oświetlenia ulicznego i jest
ciemno w godzinach wieczornych. Zamieszkuje tam ok. 3 rodzin; w tym jedna
osoba starsza, są też małe dzieci). Dlatego wnioskuje o zamontowanie tam
lampy oświetleniowej.
Radny Dobrzański;
- w imieniu mieszkańców Dębiny składa interpelację (na piśmie) w sprawie
oświetlenia ulicznego - brakuje tam co najmniej 7 lamp ( mieszkańcy powołują
się na wypowiedzi Wójta ze spotkania z mieszkańcami – że ta sprawa zostanie
szybko załatwiona).
Interpelacja stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.
Radny Dudziński;
- ile miejscowości ma już opracowany miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego na terenie gminy, kto ponosi koszty z tego tytułu?
- słyszy, że tutaj się nic nie zmieniło, każdy zgłasza jakiś wniosek do
wykonania dot. lampy, drogi itp. On może również zgłosić swój wniosek, lecz
nie ma konkretnej odpowiedzi czy to będzie zrobione czy nie będzie.
Dlatego wnioskuje, by każdy z radnych złożył zapotrzebowanie na wykonanie
danych prac w miejscowości, czy na komisjach ustalić wspólnie jakie są
potrzeby czy to w zakresie oświetlenia, remontów dróg itp. Wówczas Rada by
to wszystko zebrała w jedną całości i dokładnie przeanalizowała wykonanie,
ustalając wydatki, termin wykonania itp. A na sesjach zgłaszać sprawy
bieżące do wykonania.
Przewodniczący Rady stwierdził, że radny Dudziński poruszył ważny temat.
Wkrótce Rada rozpocznie pracę nad budżetem. Można tutaj dużo mówić,
obiecywać a za chwilę wszyscy radni będą wiedzieli co jest w budżecie, jakie
ruchy można tam wykonać w poszczególnych działach, gdzie możemy pieniądze
przenieść, skąd odebrać a gdzie dołożyć. Wówczas możemy w styczniu 2007 r.
się przymierzyć do takich całościowych rocznych porządków w poszczególnych
miejscowościach.
Odpowiedzi na powyższe wnioski i zapytania udzielił Wójt Gminy Marek Woś i
tak:
- sprawa stacji dysków, lampek, punkt pocztowy ( zgłaszała radna Cioch);
Jest zaskoczony, że nie było tych stacji dysków w komputerach w bibliotece.
Ta sprawa jest do załatwienia, również lampki na biurka.
Jeśli chodzi o punkt pocztowy, to był on planowany właśnie w bibliotece –
tutaj Poczta wyraziła zgodę. Oni mają swoje określone warunki. Chcą, by ktoś
kto prowadzi swoją działalność prowadził dodatkowo usługi pocztowe.
- oświetlenie uliczne ( zgłaszali radni: Froncala, Dobrzański);
Na temat oświetlenia w ogóle chce powiedzieć, że gmina racjonalizując
oświetlenie tzn. stosując we wszystkich miejscowościach energooszczędne
lampy w 2004 r. Sołtysi, radni mieli obowiązek zgłoszenia do końca 2005 r.
zapotrzebowania na dodatkowe punkty oświetleniowe w danych miejscowościach.
Także te wszystkie dodatkowe punkty oświetleniowe (poza przejściem przez
rzekę Płonia w Kołbaczu ) zostały załatwione. Nawet przyjmowano takie
wnioski po tym terminie. Zrobimy również za rzeką, o tym nie zapomnieliśmy,
lecz tutaj chodziło o większe koszty ( też należy zrobić w Binowie przy Domu
Dziecka – przypomniał przewodniczący Rady).Także będzie to oświetlenie w
dalszym ciągu racjonalizowane. Jest decyzja Rady z 2004 r. o przystąpieniu
do programu w tym zakresie i dzięki temu można zauważyć już zmniejszenie
wydatków ( radny Dudziński zapytał, czy można jeszcze zgłaszać wnioski na
dodatkowe lampy, gdyż w Kartnie są takie potrzeby). Dalej Wójt wyjaśnia – że
radny w poprzedniej kadencji zgłaszał takie wnioski tam i częściowo zrobiono
a jeśli są takie potrzeby obecnie, to należy zgłosić taki wniosek na piśmie
i będziemy rozpatrywać.
- plany miejscowe, zapotrzebowania do budżetu ( zgłaszał radny Dudziński);
Jest już opracowany plan miejscowy na razie dla miejscowości Binowo. Dla
Kołowo ukończenie planu miejscowego zbliża się już ku końcowi.
Na przełomie stycznia - lutego 2007 r. powinniśmy już ten plan zatwierdzić.
Następny etap to miejscowy plan Starego Czarnowa – taka była kolejność. Jest
już uchwała o przystąpieniu do tego planu. Chce jednak powiedzieć, że brak
miejscowego planu danej miejscowości nie ogranicza żadnej inwestycji. Jeżeli
ktoś chce inwestować, to zgłasza taką potrzebę i my na zasadzie decyzji o
warunkach zabudowy wydajemy. Jest to o wiele szybsza ścieżka niż opracowanie
miejscowego planu. Nie ma takiej możliwości, by jednoczesnej opracować plany
miejscowe. Jest to proces ciągły. Koszty związane z tymi planami pokrywa
gmina, ale jest także udział osób prywatnych ( właścicieli ), którzy
wykupują mapy. Tak było w przypadku Binowa (tutaj było ok. 40 osób – dodał
Przewodniczący Rady).
Jeśli chodzi o sprawy związane z budżetem, wniosków – to jak powiedział
Przewodniczący Rady, to radni będą decydowali jakie zadania należy ująć w
budżecie na 2007 r.( o drobnych zakupach to na pewno sam zdecyduje).
- sprawa ćwiczeń rehabilitacyjnych ( zgłaszała radna Marczewska)
musi sprawę rozeznać, nie może udzielić dzisiaj w tej sprawie odpowiedzi).
Radny Sejmiku Woj. Zach. Piotr Paczkowski stwierdził, że już na zebraniach
informował społeczeństwo, że niezależnie kto zostanie Wójtem będzie starał
się pomagać. Chodzi tu szczególnie o środki pozabudżetowe gminy, o środki z
Unii Europejskiej, Urzędu Marszałkowskiego, fundacji amerykańskiej itp. Jest
tych środków dużo. Chce przyjechać tutaj z prawnikiem Urzędu
Marszałkowskiego, by przedstawić swoje propozycje, w jaki sposób można te
środki wyegzekwować. Myśli, że zarówno Rada jak i Wójt nie odmówią takiej
pomocy. Uważał, że te środki, które posiada gmina powinno się podzielić i
wydatkować na podstawowe cele w gminie a na ważniejsze zadania, inwestycje
sięgać po środki pozabudżetowe. Następnie zwrócił się do przewodniczącego
Rady, że nie poinformował radnych (nie usłyszał tego), że mogą brać udział
w więcej niż jednej komisji. (w odpowiedzi Przewodniczący Rady wyjaśnił, że
to wynika ze statutu).
Wójt M.Woś wyjaśnił, że gmina przez całą kadencję korzystała i korzysta ze
środków pozabudżetowych.
Przewodniczący Rady podziękował radnemu sejmiku, że na takim quorum
zobowiązał się nam pomagać, będzie trzymać za słowo. Następnie przypomniał
radnym o złożeniu oświadczeń majątkowych oraz dot. działalności gospodarczej
w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania tj. do dnia 24.12.06 r. –
ustalono termin do dnia 22.12.2006 r. z uwagi na okres świąteczny ( druki
oświadczeń radni otrzymali w dniu dzisiejszym w swoich teczkach). Jeśli ktoś
będzie miał problem z wypełnieniem, to pomocy udzieli pracownica d/s obsługi
organów gminy. Dodatkowo przygotowany jest wyciąg z ustawy o samorządzie
gminnym w tym zakresie, z którym radni winni się zapoznać. Poinformował, że
kolejną sesję budżetową zrobimy jeszcze w miesiącu grudniu w okresie między
świętami a nowy rokiem. Proponuje, by przed sesją odbyło się wspólne
posiedzenie komisji w sprawie budżetu, gdyż nie będzie już czasu na
posiedzenia samych komisji.
Radny Dudziński zapytał, w jakim okresie winno się uchwalić budżet na
2007 r.?
Skarbnik Gminy A.Baran wyjaśniła, że przepisy mówią, że budżet należy
uchwalić do końca roku kalendarzowego tzn. do 31 grudnia 2006 r. a w
sytuacjach szczególnych można go uchwalić do 31 marca następnego roku. Jeśli
nie uchwalimy do końca marca wówczas taki budżet, prowizorium uchwali
Regionalna Izba Obrachunkowa. I teraz należy rozważyć, czy wybory są
szczególny przypadkiem – pewnie tak i to tylko zależy od radnych czy ten
budżet uchwalimy do końca roku. My jesteśmy przygotowani na to, by był on
uchwalony jeszcze w tym roku. Materiały w tym zakresie zostały przesłane
radnym do zapoznania i wszystko zależy od Rady. Na pewno będzie chciała na
początek zrobić takie wprowadzenie – co to jest budżet, skąd się biorą
środki, na co mogą być przeznaczone itp. a następnie szczegółowo omówi
proponowany budżet.
Ad. 11 Zakończenie obrad II Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji i wyczerpanie porządku obrad
Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak ogłosił zakończenie obrad II
Sesji V kadencji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Sesja zakończyła się o godzinie 1600.
Przewodniczący Rady Gminy
Kazimierz Mendak
P r o t o k o ł o w a ł a
Urszula Świerkosz