Protokół Nr III / 2002 z III Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo odbytej w sali Urzędu Gminy w dniu 12 grudnia 2002r.
Protokół Nr III
Protokół Nr III / 2002 z III Sesji Rady Gminy
Stare Czarnowo
odbytej w sali Urzędu Gminy w dniu 12 grudnia 2002 r.
w godz. od 13.00 – 18.00
Obrady III Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo otworzył Przewodniczący Rady Gminy P. Kazimierz Mendak witając wszystkich radnych, sołtysów,
przybyłych gości. Stwierdził, że jest guorum - obecnych w tym czasie było 14 radnych / spóźnił się radny Mielnicki/. Ogółem w
sesji brało udział 15 radnych.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do
protokołu, natomiast lista obecności osób spoza Rady Gminy stanowi załącznik nr 2.
Następnie oddał głos uczniom ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Kołbaczu, którzy w imieniu wszystkich uczniów i
nauczycieli zaprosili Radę Gminy na spotkanie pn. „Magia
grudniowych dni ”. Odbędzie się ono w szkole w dniu 15.12.02r.o
godzinie 16.30. Uczniowie zaproszenie złożyli na ręce Przewodniczącego
Rady. Zaproszenie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
W dalszej kolejności Przewodniczący Rady prowadził obrady sesji
/zgodnie z porządkiem obrad / dostarczonym wcześniej radnym /, który
przedstawiał się następująco :
Otwarcie III Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Stwierdzenie quorum
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji tj. z dn. 25.11.2002r.
Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
Wystąpienie Dyrektora pola golfowego Binowo – Park.
Informacja o stanie finansowym gminy.
Interpelacje i wnioski radnych, zapytania sołtysów.
Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy
dotyczących podatku od nieruchomości, podatku rolnego i
podatku leśnego. a/ dyskusja b/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie ustalenia ceny skupu stanowiącej
podstawę do obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Stare
Czarnowo na rok 2003 oraz poboru podatku rolnego w drodze
inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso. a/ stanowiska komisji b/ dyskusja c/
podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie określenia tryby i warunków
zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których
zaprzestano produkcji rolnej a/ stanowiska komisji b/ dyskusja c/
podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek oraz zwolnień w
podatku od nieruchomości oraz poboru podatku od
nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i
wynagrodzenia za inkaso na rok 2003. a/ stanowiska komisji b/ dyskusja c/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od posiadania psów. a/ stanowiska komisji b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków
transportowych na rok 2003. a/ stanowiska komisji b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXXI/276/2002 Rady
Gminy
z dnia 15 marca 2002r./dot. zwiększenia
wydatków budżetu o kwotę 240.000zł/, a/ stanowiska komisji b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie: zmiana budżetu / dot. zwiększenia
dochodów budżetu o kwotę 190.660zł/. a/ stanowiska komisji b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie: zmiana budżetu / dot. zwiększenia
wydatków budżetu o kwotę 80.000zł/. a/ stanowiska komisji b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie zmiany w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego Gminy Stare Czarnowo,
dotyczącej budowy wschodniego obejścia miasta Szczecina w ciągu drogi
krajowej nr 3. a/ stanowiska komisji b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
Projekt uchwały w sprawie wykonania czynności w sprawach z
zakresu prawa pracy wobec Wójta Gminy Stare Czarnowo, a/ stanowiska komisji b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i wnioski radnych, zapytania
sołtysów.
Wolne wnioski.
Zakończenie obrad III Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Ad. 3 Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
tj. z dn. 25.11.2002r.
Do protokołu z poprzedniej sesji tj. z dnia 25.11.2002r. / doręczonego
radnym przed dniem sesji / nie wniesiono żadnych uwag i poprawek/.Został on poddany do przegłosowania przez Wiceprzewodniczącego
Rady tj.
za przyjęciem protokołu głosowało 14 radnych
/ 1 radny nieobecny/
Protokół został przyjęty jednogłośnie i
stanowi on załącznik nr 4 do protokołu
z dzisiejszej sesji tj z dnia 12.12.2002r.
Ad. 4 Sprawozdanie Wójta z działalności w
okresie między sesyjnym.
Wójt P. Marek Woś poinformował, że jest tych
spraw do załatwienia bardzo dużo, więc wymieni te najważniejsze
tj.
- rozwiązał problem dowozu dzieci z Binowa, Kartna i Żelisławca
do Szkoły w Gardnie i Gimnazjum w Gryfinie.
Zostały zakupione przez tut. gminę bilety miesięczne na m-c
grudzień br.Jest wstępnie umówiony z Burmistrzem Gryfina w sprawie
kompleksowego rozwiązania dowozu tych dzieci. Wójt uważał, że ten problem wymknął się spod kontroli,
prawdopodobnie ze względu na złą wolę oraz brak osoby
odpowiedzialnej za koordynowanie tej sprawy
z ramienia gminy.
Chciałby rozwiązać sprawę dowozu szczególnie z tych 4-ch
miejscowości tj. Kołowo, Binowo, Kartno i Żelisławiec , by powiązać
transport z Gminą Gryfino. Chodzi o to , żeby autobusy nie jeździły z pustymi przewozami.
Ponadto załatwiał sprawy dowozu dzieci z Komorówki i Kołowa. Musiał podpisywać umowy z przewoźnikami , którzy zostali
zatrudnieni na dowóz tych dzieci, a nie były podpisane jeszcze z
nimi umowy pomimo, że już dowozili. Stwierdził, że jest ciągłość władzy, należało te umowy
podpisać i tym ludziom zapłacić za wykonywane usługi. Jeszcze w tym tygodniu zostaną wysyłane prośby o składanie ofert
na dowóz dzieci
i młodzieży z miejscowości, gdzie jest to potrzebne. Na zasadzie tych
ofert zostaną wybrani przewoźnicy.
przeprowadził rozmowę z Dyrektorem PKS w Szczecinie a następnie
wystosował pismo w sprawie przywrócenia kursów autobusu oraz
zastosowania bonifikaty do biletów miesięcznych.
Jeśli chodzi o uzyskanie bonifikaty, to nie udało się jej uzyskać,
gdyż ceny są ustalone dla wszystkich jednakowe. Jest tam w tych
biletach miesięcznych już uwzględniona zniżka. Natomiast jedna
linia autobusowa została przywrócona, a drugi kurs / o godz.9.02/ do
Szczecina jeszcze nie został uruchomiony.
Z uzyskanych informacji wynika, ze te kursy autobusu zostały zabrane
z uwagi na małą frekwencję. Co z kolei spowodowane jest tym, że
pasażerowie wolą zapłacić prywatnemu przewoźnikowi niż PKS-owi. Także jeśli się zmieni sytuacja kurs zostanie przywrócony.
-uczestniczył w spotkaniu odnośnie realizowanej inwestycji
nad Jeziorem Glinna
w Ośrodku Głosu Szczecińskiego.
Prowadzona jest ta sprawa przez Starostwo Gryfino. Finał będzie taki , jak ustali to nadzór budowlany.
-w Żelisławcu rozpatrywał sprawę dot. remizy OSP i klubu.
Wójt stwierdził, że w zawartej umowie jest zobowiązanie użytkownika
na ogrzewanie całego obiektu. Tak się nie dzieje i dlatego będzie
musiał wystąpić do osoby posiadającą umowę najmu, gdyż
nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
- uczestniczył w spotkaniu w Szkole Nr 49 w Szczecinie, gdzie
uczniowie z naszych szkół brali tam udział w konkursie „ Wiedzy o
Szczecińskim Parku Krajobrazowym” Brało udział 10 szkół.
Uczennica z Binowa, która uczęszcza do Szkoły w Gardnie zajęła
3 miejsce, natomiast ze Szkoły w Kołbaczu 6 miejsce.
Wójt uważał, ze jest to dobry sukces naszych uczniów.
- brał udział w spotkaniu zaproponowanym przez Dyrektora
Regionalnego Biura Gospodarki Przestrzennej w Szczecinie, które to opracowuje nam
plan zagospodarowania przestrzennego gminy. Wg informacji Dyrektora P.Kowalskiego „studium „ ma
być opracowane w połowie 2003r. Wiąże się to z pieniędzmi, które
nie są zabezpieczone .
Wójt apelował do sołtysów, by ewentualne jeszcze wnioski dot.
zmian w planie składać jak najszybciej, gdyż po kompleksowym
opracowaniu będzie coraz trudniejsze to i droższe.
- w dniu 3 grudnia 2002r. uczestniczył w sympozjum organizowanym
przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w
Szczecinie dot. funduszy pomocowych.
- w tym samym dniu uczestniczył w rozprawie sądowej dot.
P.J.Zyburtowicz z Glinnej. Chodziło tutaj o wypłatę ekwiwalentu za urlop oraz należnej
odprawy. Wójt ma nadzieję, że ta sprawa zakończyła się definitywne,
trwająca od maja br.
Jest to dobry zwiastun na zakończenie innych spraw, w różnych
instancjach, z różnymi instytucjami, których jest ponad 20; m.in. z Gminą
Szczecin dot. ZWiK, z Firmą EKO-WARK, która zakończyła II etap gazyfikacji ponad 2
lata temu.
Faktury leżą nie zapłacone i sprawa została skierowana
przez tę firmę do Sądu /dot. to kwoty 190.000zł/. Wójt poprosił o spisanie projektu
porozumienia, żeby zastanowić się co z tym zrobić. Chodzi o to, żeby
nie brnąć w dalsze koszty sądowe.
O tych sprawa będzie informować Radę szczególnie.
- prowadził rozmowy z Dyrektorem ZZD Kołbacz P.Malinowskim E. w
sprawie zakładowego OSP, wodociągu w Nieznaniu oraz świetlicy.
Jest sugestia, żeby tę straż gmina w całości przejęła, gdyż
działa ona przy gminie. Sprzęt zostanie przekazany nieodpłatnie
gminie, natomiast pomieszczenie przekazane zostanie w użyczenie
bez odpłatności.
Również zostanie przekazany nieodpłatnie wodociąg w Nieznaniu.
Wójt uważał, że sprawa dot. świetlicy dla Kołbacza jest nie do
przyjęcia przez gminę. Potrzeba ok.2.400zł miesięcznie, gdybyśmy
chcieli dysponować tym budynkiem Domu Konwersów. Do tego musiałoby
dojść ogrzewanie, także wyniosłoby to gminę ok.4.000zł miesięcznie.
Wójt jest jednak przekonany, że znajdzie się inny sposób
zorganizowania w tej miejscowości świetlicy czy klubu w dość szybkim
terminie. Jest to tam niezbędne.
- poinformował, że chce zorganizować dla dzieci i młodzieży w
okresie ferii otwarcie pomieszczeń w szkole, czy przedszkolu w Kołbaczu. I
nie tylko w Kołbaczu, mówi to hasłowo. Chodzi o to, żeby te dzieci
miały zajęcie w dni wolne od szkoły.
- w dniu 5.12.2002r. odbyło się zebranie Zarządu Gminnego OSP w
St.Carnowie zwołane z jego inicjatywy. Zostało to krytycznie przyjęte przez
Zarząd OSP z uwagi, że Wójt nie jest kompetentny do tego, lecz ZG
OSP.
Wójt stwierdził, że nie mógł dłużej czekać z tym przed
uchwalenie budżetu na 2003r. aż Zarząd to zrobi i zacznie współpracować
z Wójtem. Zostały wydane wszystkie pieniądze, także za zakupiony płyn do chłodnic
do samochodu OSP będzie trzeba zapłacić w przyszłym roku.
Zebranie zakończyło się na deklaracjach o chęci współpracy z
nimi i ma nadzieję, że zostało to przyjęte taką chęcią współpracy
z drugiej strony.
- był również problem związany z budynkiem /po byłej szkole / w Binowie,
w którym zamieszkuje jedna rodzina. Ogrzewany był cały budynek
przez tą rodzinę /była taka poprzednia decyzja, że gmina kupuje węgiel,
a oni opalają budynek/. Obecnie należy ten problem inaczej rozważyć.
- odbył spotkanie z Prezesem EKO-WARK-u ,gdzie gmina zalega im pieniądze
za wykonane prace z zakresu gazyfikacji gminy .
- spotkał się / z swojej inicjatywy/ z Prezesem Przedsiębiorstwa
Usług Wodnych i Sanitarnych z Nowogardu , które to obsługuje
wszystkie gminne wodociągi i kanalizacje. Poprzedni Zarząd podpisał z
nimi umowę na okres od 2000 –2027r.
Wójt stwierdził, że to nie jest jeszcze takie szokujące, tylko
to, że np. rozpoczęcie kanalizacji w St.Czarnowie planuje się w
2010r, a w Binowie w 2011r. Jest to nie do przyjęcia i będzie to zweryfikowane bądź zostanie
wypowiedziana im umowa. Nie można tak długo przeciągać takiej
inwestycji dla gminy.
- byli także przedstawiciele /szefostwo/ ZWiK ze Szczecina w sprawie
działek wodociągowych. Z tą firmą jest związanych 5 procesów sądowych.
Wójt stwierdził, że ten problem chcą wspólnie rozwiązać, by
nie krzywdzić żadnej ze stron. Taka jest intencja obu stron tj. ZWiK
oraz jego jako reprezentanta tej gminy , jak również Przewodniczącego
Rady /który w tym uczestniczył na jego prośbę/ . ZWiK ma
przedstawić gminie propozycje, które będą wspólnie analizowane i jeśli
dojdą do porozumienia, wówczas będą sprawy w tym zakresie po kolei
wycofywane z Sądu. Obecnie jest ta sprawa bardzo skomplikowana i
zagmatwana .
- Wójt stwierdził, że również bardzo zagmatwana jest sprawa z
dokończeniem gazyfikacji. W ciągu 2 lat było kilka koncepcji i umowy były
podpisane; m.in. z KB GAZ była podpisana umowa zobowiązująca tę
firmę do wpłaty kaucji w 2-ch ratach po 100.000zł /jeszcze w 2001r.w
m-c wrześniu i listopadzie/.
Nie została ta kaucja wpłacona, natomiast w między czasie
wybudowano punkt pomiarowy w Nieznaniu , który kosztował 76.000zł.
W tym czasie również Zakład Gazowniczy w Szczecinie
wystąpił o zwrot kwoty 100.000zł, za którą zostały zakupione
materiały z zakresu gazyfikacji / w 2000r. Wielkopolskie Zakłady
Gazownicze przekazały taką kwotę darowizny gminie, którą
teraz nie akceptują /. Następnie została rozwiązana umowa z KB GAZ i
firma ta żąda od gminy zapłaty za punkt pomiarowy, natomiast gmina
żąda od nich podatek od nieruchomości.
Wójt uważał, że tę sprawę należy teraz dobrze rozwiązać,
rozsupłać. Było to celowe wprowadzanie gminy na równie pochyłą.
Jest to sytuacja kuriozalna i bardzo ciążąca na finansach
gminy. Przypomniał, że poprzednio gmina zapłaciła odszkodowanie w
kwocie 215.000zł dla firmy EKO-WARK , gdyż nie wywiązała się ze
swoich zobowiązań dot. budowy gazociągu w Kołbaczu.
Teraz jest podobny problem. Wójt ma jednak nadzieję, że jest
„mocny” przy tej Radzie, która pomoże mu rozwikłać ten problem
do końca.
Widzi , że w prowadzonych rozmowach z prezesami i dyrektorami tych
firm ,jedna i druga strona chce to doprowadzić do jakiegoś finału.
- jest w kontakcie z Dyrektorem Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Jest wstępnie umówiony z nim na spotkanie na dzień
17.12.2002r.
Chce by umożliwiono uprawę ziemi przez rolników m. Kartno i Żelisławiec
ich gruntów, które obecnie są wydzierżawione firmie.
Wójt ma nadzieję, że obecnie urzędujący tam dyrektor pomoże nam
w tej kwestii.
- odbyło się spotkanie z Dyrektorem Binowo Park.
Nie będzie informował o tej sprawie, gdyż są na dzisiejszej sesji
przedstawiciele tej firmy i poinformują o tym.
- ponadto załatwiał inne sprawy związane z odpowiedziami na
zgłaszane wnioski i zapytaniami sołtysów m.in. wspólnie z Przewodniczącym Rady był
w Komorówce, Nieznaniu. Podjęto już tam pewne ustalenia, działania.
Załatano już niektóre dziury na dogach. Wójt stwierdził, że
jest to tylko prowizorka i nie należy tego traktować, że sprawa jest już załatwiona do końca.
Wszystko będzie robione, lecz drobnymi krokami.
Również byli na działce własności P.Drejasa, na której to
znajduje się punkt czerpania wody dla m. Żelisławiec i Kartno. Jest
to tak od lat i nikt do tej pory nie doprowadził do tego, żeby
P.Drejasa albo wywłaszczyć, albo to wykupić.
Wójt uważał, że właściciel tej działki ma słuszne
pretensje, że na ich działce gmina się gospodarzy. Poinstruowano tego
właściciele, że ma prawo żądać od gminy za okres 20 lat za wodę
co była pobierana. Żąda on od gminy ogółem 140.000zł /odszkodowanie plus wykup działki przez gminę/.
Wójt stwierdził, że jest to kwota zdecydowanie za wysoka i należy
negocjować te ceny. Wycena tej działki 8 arowej wynosi 7.800 zł.
- Wójt przedstawił Panią Piskorz Genowefę, która została
zatrudniona w tut. Urzędzie od 2.12.2002r. jako Z-ca Wójta.
Natomiast od 16.12.2002r. chce zatrudnić osobę, która będzie
koordynowała działalność gminy i szkół w tut. Urzędzie /
P.Piskorz w uzupełnieniu Wójta poinformowała, że prowadzić będzie
ta osoba sprawy oświaty, kultury i sportu /.
Wójt stwierdził, że praktycznie dotychczas nikt nie zajmował się
oświatą, która zajmuje połowę budżetu. Jest bardzo dużo spraw w
tym zakresie nie uporządkowanych, nie kontrolowany dowóz. Długi rosną
a realizacja nie jest skoordynowana i kontrolowana.
Ad.5 Wystąpienie Dyrektora pola golfowego Binowo
– Park.
Następnie Przewodniczący Rady P.Mendak poprosił
Dyrektora pola golfowego Pana Sławomira Pińskiego o
przedstawienie informacji na temat działalności pola golfowego w
Binowie.
P.Piński poinformował, że wraz z nim uczestniczy w
sesji Dyrektor P.Maria Wichrowska, która będzie go wspomagała podczas prezentowania i
przedstawiania ich argumentów. Stwierdził, że przedstawiono obecnej
tu Radzie / na piśmie / uzasadnienie tego o co chcą się ubiegać
; a mianowicie chodzi tutaj o zmniejszenie obciążeń podatkowych od
nieruchomości w roku 2003 do kwoty nie przekraczającej 100.000zł PLN
oraz rozłożenia płatności podatków w ratach miesięcznych: maj,
czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik.
Jest to proces, który trwa już od dłuższego czasu. Z poprzednim Wójtem
, Zarządem Gminy współpraca się w tym zakresie nie układała. Ich
uzasadnienia, poglądy i argumenty nie były brane pod uwagę. M.in. poinformował, ze sytuacja finansowa firmy Binowo Park
nie wygląda dobrze. Z jednej strony działają bardzo prężnie,
reklamują się, podejmują dużo działań marketingowych , także
firma się rozwija.
Niemniej koszty pola golfowego są olbrzymie ; w szczególności
koszt utrzymania maszyn, koszt utrzymania dużego zespołu
pracowników / restauracja , obsługa pola golfowego itd./. Jeśli
chodzi o liczby to wygląda to następująco:
w 2001r. straty wynosiły ponad 1 milion zł. z działalności
operacyjnej.
w 2002r. jest już wiadomym, że starty wyniosą minimum 800
tyś. zł.
Duży wpływ na takie wyniki miała sytuacja ekonomiczna w
Polsce, w szczególnie w rejonie województwa zachodniopomorskiego.
Dyrektor przypomniał, co gminie, temu regionowi daje fakt istnienia
takiego pola golfowego m.in. -zatrudniają 25 osób / to zatrudnienie w sezonie się zwiększa/.
Wiele osób z teren tut. gminy ma zapewnione w całości bądź
dużej mierze byt.
W granicach 40-50 % młodych ludzi dodatkowo dorabia sobie na tym
polu i te pieniądze są również wydatkowane z ich budżetu, a tym
samym wspomagają ich domowe budżety. -z ich polem współpracują zazwyczaj małe firmy świadczące im usługi
jak:
P.Cembika, Skrzypy, Kukli itp. Mają podpisywane z nimi umowy, co
wchodzi w politykę działalności firmy.
- fakt istnienia tego pola golfowego jest to promocja gminy a przede
wszystkim Binowa, które jest dzięki temu znane w całej Polsce
Już w tej chwili można zaobserwować większy ruch, jeżeli chodzi
o kupno-sprzedaż nieruchomości na tym terenie. Wiele terenów jest już
zgłoszonych do przekwalifikowania w planie zagospodarowania
przestrzennego gminy. Są także tym zainteresowani.
-są większe obroty w sklepach, wydatki związane z zasilaniem gminy
jak zwiększenie ilości wydawanych koncesji na alkohol itp.
Także widać tutaj, że pole golfowe musi współgrać i współistnieć
z gminą. Poinformował, że na ich pole golfowe w ciągu roku przyjeżdża
w granicach
4-5 tysięcy graczy. Są to osoby z zagranicy, golfiści z całej
Polski. Są to poważni ludzie, potencjalni inwestorzy. Myśli, że otwiera
się tutaj jakiś obszar do współpracy z nimi. Chciałby im
zaproponować stworzenie w części jakiegoś prospektu .W dalszej
wypowiedzi P.Piński ustosunkował się do podatków jakie płacą
w stosunku do ich strat. Uważał, ze płacone przez nich podatki
w skali roku w wysokości ponad 180.000zł jest dużym składnikiem ich
strat. Jest to sprawa strategiczna dla nich i bardzo istotna.
Chcieliby, żeby poprzez wysokość tych podatków lokalnych przekazać
im jakiś sygnał, w jaki sposób dalej będą funkcjonować i rozwijać
się. Obecna sytuacja finansowa firmy jest ciężka, są zakwalifikowani
do wysokiej grupy ryzyka. Mają zaciągnięty kredyt bankowy i z uwagi
na taką sytuację przenoszą terminy spłaty raty kredytu na drugi rok. Także przeniesienie tej spłaty na kolejny rok może spowodować już
problemy w tym banku. Jeszcze w ubiegłym roku rozważano sprawę zamknięcia
tego pola golfowego i ma nadzieję, że ten temat już nie wróci w tym
roku. Podjęto już pewne działania oszczędnościowe m.in. zamknięta
została restauracja, gdzie w ślad za tym poszły wypowiedzenia.
Uważał, że oni jako pole golfowe mogą zabiegać i pomóc w
stworzeniu mocnego lobby dla tego terenu. Od kilku lat czynią
starania o remont drogi ze Szczecina do Binowa. W przyszłym roku
organizują ogólnopolskie targi, gdzie ich część będzie się odbywała
w Binowie. Jest wiele innych tematów i spraw, w których mogą pomóc
np: kanalizacja, która ich również dotyczy.
Dyrektor stwierdził, że oczekują tej współpracy z obecną władzą
oraz bardzo nalegają o to, by ich argumenty przedstawione tutaj oraz
zawarte w ich uzasadnieniu wzięte zostały pod uwagę.
Tym bardziej, że przybywa ciągle liczba klientów i gości i
dlatego należy przetrwać trudny okres. Rok 2003 jest takim rokiem,
gdzie wszystko musi się wyjaśnić. Zapraszał do swojego biura, gdzie
mogą udostępnić wgląd do ich ksiąg, które przedkładają Urzędom
Skarbowym, Bankom, jeśli ktoś jest tym zainteresowany.
Na zakończenie swojej wypowiedzi złożył życzenia świąteczne
zapraszając wszystkich jako klientów na pole golfowe, jak również
zorganizowania tam sesji wyjazdowej. Wręczył radnym kalendarze z
wizerunkiem pola golfowego w Binowie.
Z uwagi na brak pytań Przewodniczący Rady
podziękował Dyrektorowi pola golfowego i przystąpił do kolejnego
punktu porządku obrad sesji. Pismo Zarządu Binowo Park stanowi załącznik nr 5 do
protokołu.
Ad.6 Informacja o stanie finansowym gminy.
Informacje o stanie finansowym przedstawiła Skarbnik Gminy
P.G.Aksamitowska stwierdzając, że na dzień 12.12.2002r.
- saldo na rachunku bankowym wynosi 216.000zł / w tym
znajduje się do rozliczenia pożyczka, którą Rada wprowadzi a pozostała
część zostanie przeznaczona na wynagrodzenia do wypłacenia w m-cu
grudniu br/.
-zaległości bieżące /mówi w tysiącach/:
za m-c maj -
102.000zł
za m-c czerwiec - 11.000zł
za m-c lipiec -
31.000zł
Poinformowała, że są to trzy miesiące do rozliczenia wyłącznie
z Zarządem Miasta i Gminy Gryfino. Jest to subwencja wyrównawcza nie
rozliczona za 2001r. oraz subwencja wyrównawcza za I i II kwartał
2002r. oraz trzy miesiące nie zapłacone dowożenie za dzieci Żelisławiec,
Binowo i Kartno.
za m-c sierpień - jest uregulowany
za m-c wrzesień - 86.000zł / ZUS-64.000,
Paan-Bus-18.000,droga Binowo-2.000/
za m-c październik 97.000zł/ZUS-72.000,Paan-Bus-20.000/
za m-c listopad - 139.000zł/Paan-Bus-17.000,chodnik w
Glinnej-21.000, dodat.mieszk.-9.000, Spół.Miesz.ogrzew.-15.000,ZUS-63.000/
za m-c grudzień /do 12.12.2002r. - jest już do uregulowania w
tym m-cu kwota
32.000/w tym:dod. mieszk./,
Razem zaległości bieżące wynoszą - 499.688zł
-zaległości inwestycyjne w zakresie gazyfikacji:
EKO-WARK - 129.303 należność główna
KB GAZ -
50.000 wykonanie i montaż stacji pomiarowej
PP PROGAZ - 8.000 wykonanie
projektu na stację pomiarową
ZAKŁADY GAZOWNICZE Szczecin - 60.000 zakup materiałów.
Razem zaległości inwestycyjne 247.000zł.
-zadłużenia z tytułu zaciągniętych pożyczek i
kredytów na dzień 31.12.2002r./ Dwie raty zostały przesunięte na następny rok /
WFOŚ - 80.000 zł WFOŚ - 1.060.000zł
Bank w Koszalinie -100.000zł
Bank Chojna - 200.000zł
Razem zaległości z tytułu j/w - 1.440.000zł
Ad.7 Interpelacje i wnioski radnych, zapytania sołtysów.
Radny Grzywiński ustosunkował się do
przedstawionej informacji Skarbnika dot. stanu finansowego gminy.
Stwierdził, że w każdym dziale brakuje środków na wydatkach.
Z tego wniosek, ze albo budżet został źle skonstruowany, zaplanowany
albo coś tu jest nie tak.
Skarbnik wyjaśniła, że w budżecie za mało
zaplanowano środków w wydatkach od samego początku. Gmina ma dochody
tylko z podatków, sprzedaży mienia a subwencja przechodzi przez
Ministerstwo. By zaplanować budżet w pełnej wysokości gmina musiałaby
zaciągnąć np. duży kredyt na uregulowanie zaległości, które ciągną
się cały czas. Skarbnik uważała, że to Rada zdecyduje,
w jaki sposób te zaległości uregulować i uchwalić budżet na
2003r.
Wójt P.M.Woś nie zgodził się z wypowiedzią Skarbnika
Gminy, że dochody gminy to tylko podatki i subwencje. Mogą być
dochody również z sieci gazowej, która ma dużą wartość -
2.500.000zł. Uważał, że podpisanie odpowiedniej umowy na korzystanie
z tej sieci nie tylko może lecz musi gminie przynieść niezły dochód.
To samo dot. gospodarowania siecią wodno-kanalizacyjną na terenie
gminy.
Radna Cioch stwierdziła, że nie wszyscy radni zdążyli
sobie zanotować niektóre sprawy z przedstawionej informacji przez
P.Skarbnik. Jest to powiedziane na sesji, nikt nie jest
przygotowany do zadawania pytań. Proponowała, żeby takie krótkie
sprawozdania finansowe były przesyłane radnych wraz z innymi
materiałami przed każdą sesją, w celu dokładnego zapoznania
się .
Radna poinformowała, że podobna sytuacja wynikła podczas posiedzeń
komisji. Po otrzymaniu materiałów w zakresie stawek podatków na
2003r. dokładnie je przeanalizowała, poszukała materiałów, a na
posiedzeniu Komisji Budżetu otrzymuje następne nowe dwie uchwały, do
których nie jest przygotowana a ma podejmować decyzję. Ponadto na
posiedzeniu komisji otrzymali od P.Skarbnik informacje nie rzetelne, nie
prawdziwe. Dot. to stawek od środków transportowych obowiązujących w
2002r. i stawek podanych w uchwałach / Skarbnik odpowiedziała na
zadane zapytanie, że stawki przedstawione w projekcie uchwały są
najniższe, takie jak były w 2002r. roku /. Okazało się, że jest to
nieprawda, w jednej stawce np. różnica wynosi aż 800 zł.
Także ich 4,5 godzinne posiedzenie poszło na marne. Podobna sytuacja wynikła na Komisji Rolnictwa. Dopiero na
Komisji Oświaty okazało się że informacje Skarbnika są nie
rzetelne. Wówczas Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej na swoje
posiedzenie musiała zaprosić przewodniczących stałych komisji
/jako gości zaproszonych, bez diet /, które już odbyły swoje
posiedzenia, by ponownie przeanalizować te sprawy. Ona następnie zwołuje
posiedzenie swojej komisji, by poinformować ich o wprowadzeniu w błąd
komisji przez Skarbnika Gminy. Radna uważała, że takich
sytuacji więcej nie może być, jest to niedopuszczalne. Druga sprawa, to autobus szkolny. Na posiedzeniu Komisji Budżetu
zapytała P.Skarbnik „ czyj jest autobus, na czyjej ewidencji ”.
Uzyskała odpowiedź „ na niczyjej”. Jest to dla radnej nie zrozumiałe, że Skarbnik
Gminy nie zadbała o to, żeby mieć w posiadaniu dokumenty tego
autobusu. Dlatego też w obecności Rady wnosiła o udzielenie
informacji przez Skarbnika Gminy „ na jakiej podstawie został przyjęty
autobus do gminy, na czyim jest on wyposażeniu, na jakiej
podstawie zaliczyła koszty utrzymania tego autobusu w koszty dojazdu?
Prosiła o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania i realizację jej
wniosków.
W odpowiedzi Skarbnik Gminy P.Aksamitowska wyjaśniła,
że w przedstawionych załącznikach dot. stawek podatku od środków
transportowych były przygotowane najniższe stawki w danej
tabeli. Na zapytanie „czy w ubiegłym roku były najniższe stawki ? -
udzieliła informacji, że nie były a mogły być niższe. / z tą
wypowiedzią nie zgodziła się radna Cioch, gdyż
Skarbnik wówczas odpowiedziała, że stawki te były najniższe, członkowie
komisji mogą to potwierdzić/.
Wójt P.M.Woś stwierdził, że jest odpowiedzialny
m.in. za pracę Skarbnika Gminy i zapytał „czy taka informacja o stanie finansowy gminy
przedstawiona na dzisiejszej sesji byłaby dzisiaj już potrzebna na piśmie
dla radnych, czy ma to być na przyszłość”
Radna Cioch uważała, że te sprawy, które poruszała
i o które wnioskowała dotyczą już przyszłości gdyż i tak nie zdąży
się już przygotować do pytań.
Przewodniczący Rady P.Mendak wnosił, żeby Skarbnik
Gminy przygotowała się do udzielenia odpowiedzi w pkt.19 porządku
dot. odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i wnioski radnych, zapytania
sołtysów.
Wiceprzewodniczący Rady P. Piechowski przypomniał,
że jeśli nie można udzielić informacji na sesji, która się odbywa,
wówczas należy to zrobić w ciągu 7 dni, pisemnie. Uważał, że taka
sytuacja zaistniała i należy radnemu takiej informacji udzielić, wyjaśnić
pisemnie dlaczego takie dane zostały podane. O tym mówi statut gminy i
należy tego przestrzegać.
W dalszej swojej wypowiedzi poruszył sprawy:
- gazyfikacji.
Stwierdził, że obecny Wójt P.M.Woś rozpoczął przerwaną
gazyfikację po ustępującym Wójcie P.L.Szymanowiczu. Dobrze się stało,
że te prace zostały rozpoczęte. Lecz w trakcie realizacji tej
inwestycji nastąpiły pewne zawirowania, nieprawidłowości i praktycznie trwa ta gazyfikacja do dzisiaj.
Praktycznie w terenie jest ona zakończona, natomiast w dokumentach nie.
Chodzi radnemu szczególnie o rozliczenia całej inwestycji.Rozumie, ze 1.200.000zł jest to pożyczka zaciągnięta na zakończenie
gazyfikacji w WFOŚ i GW, 100.000zł pomniejszone o wkład jaki Zakład
Gazowniczy włożył w tą inwestycję , więc wyniesie to ogółem
1.150.000zł. Podjęta uchwala Zarządu Gminy pod przewodnictwem Wójta P.M.Woś o opłatach za przyłącze
gazowe na terenie gminy w wysokości 500zł. Tutaj radny uważał, że
ta uchwała była podjęta niezgodnie z prawem /zajmował już
stanowisko w tej sprawie/, ponieważ nie zostały podjęte uchwały sołectw
poszczególnych wsi. Ludzie nie byli zorientowani i wpłacali
te pieniądze. Później nastąpiło zawirowanie w Radzie Gminy, odwołano
P.Wójta i kolejny następca ustalił opłaty za przyłącza po 250 zł
pozostawiając nie ruszone dotychczasowe opłaty tj. po wpłacane 500zł.
Kolejny następca wprowadził odpowiednie umowy na budowę przyłączy,
które opiewały od kilkuset zł do kilku tysięcy zł./ ponad 2-3.000zł/.
Poszczególni mieszkańcy, właściciele nieruchomości znowu
po wpłacali te pieniądze, które prawdopodobnie były przyjmowane jako
darowizna. Do dzisiejszego dnia te przyłącza nie zostały wykonane.
Zapytał co mają dalej robić teraz Ci ludzie.
P.Piechowski stwierdził, że występuje w tej chwili jako radny,
jako Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej. Walczył o to, żeby nie wpłacać
tych 500zł od lokalu mieszkalnego za przyłącze. Wpłacone pieniądze
do Spółdzielni przez mieszkańców Kołbacza pozostały w Spółdzielni
i decyzją Rady Nadzorczej zostały wykorzystane do wykonania instalacji
wewnątrz budynków.
W związku z powyższym ma pytania do P.Wójta
- jak zostaną zrealizowane roszczenia właścicieli tych nieruchomości,
do których przyłącza nie zostały wykonane, jak zostaną
zrealizowane przyłącza, które nie wzięto pod uwagę ze względu na błędnie
wykonany podkład geodezyjny na terenie tut. gminy jak : posesja
P.Froncali, Pietrzyk itd.
Został zobowiązany przez mieszkańców niektórych wsi do
pilnowania tej sprawy. Uważał, że należałoby zrobić bardzo
dokładne rozliczenie - jaka kwota wpłynęła do gminy tzw. darowizny i
jak to zostanie rozliczone.
Wnioskował, żeby przygotować to na następną sesję bądź w
najbliższym czasie.
Jest mu też wiadomym, ze niektóre osoby zwracały się o zwrot
wpłaconych pieniędzy, ewentualnie zaliczenie tej kwoty na poczet
podatku. Ta sprawa szczególnie dot. m.Żelewo, gdzie sołtys
a zarazem radna w tej miejscowości zbierała te opłaty , a teraz współczuje
jej mieszkać w tej miejscowości.
Wiceprzewodniczący Rady postawił wniosek – zajęcia się
tą sprawą przez Komisję Rewizyjną. Uważał , że
to jest w gestii tej komisji, powinna ona wyjaśnić tę sprawę.
Uważał, że ten wniosek powinien być przegłosowany przez Radę Gminy
w późniejszym czasie.
sprawa zaopatrzenia w wodę i odprowadzaniu ścieków.
Poinformował, ze z dniem 14.01.2003r. wchodzi ustawa o
zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, która zobowiązuje
podmioty zaopatrujące w wodę i odprowadzające ścieki do
uzyskania koncesji z gminy na prowadzenie takiej działalności.
Jest mu wiadomym, że na terenie tut. gminy działa Spółka z
Nowogardu, która prowadzi taką działalność. Nie wie czy otrzymała
koncesję z gminy i czy jest opracowany regulamin dostarczania wody i
odprowadzania ścieków. Poinformował, że taki problem występuje na
terenie Kołbacza, gdzie właścicielem oczyszczalni jest Spółdzielnia Mieszkaniowa Kołbacz /oczyszczalnia jest całkowicie
zamortyzowan a/. Spółdzielnia nie wystąpi o wydanie koncesji na
odprowadzanie ścieków z uwagi na brak możliwości technicznych.
Wiadomym jest z ustawy, ze ta działalność należy do statutowym
obowiązków gminy. Wcześniej Spółdzielnia występowała o
przekazanie tej oczyszczalni gminie i zajęcie się tą
sprawą / chodziło tutaj o modernizację itp. gdyż Spółdzielnia
nie jest wstanie zrealizować inwestycji za 1.5 miliona zł /.
Poinformował, że z uwagi na bardzo niski stopień redukcji
zanieczyszczeń, zbierane opłaty za odprowadzanie ścieków nie
pokrywają kosztów opłat za ochronę środowiska i podatków, które
tutaj zostały uchwalone / nie mówi już o energii elektrycznej i obsłudze/.
Od 1 grudnia br. została podwyższona opłata za ścieki, która
nadal nie będzie pokrywała tych opłat. Taka sama sytuacja wygląda
z wodą, gdzie dostawcą wody na terenie Kołbacza jest ZZD. Sieć na
terenie osiedla jest też Kołbacza.
Spółdzielnia płaci im od tej sieci podatek nie prowadząc
działalności w zakresie dostarczania wody. Jest wiele takich przykładów
i dlatego tym sprawami powinna zając się gmina.
Radny przypomniał, że do wydania koncesji pozostało tylko 35 dni,
a w ciągu 45 dni od wydania koncesji powinna firma posiadać już
zatwierdzoną taryfę na temat wysokości opłat za wodę. Jego
zdaniem nie zostało to wykonane. W związku z powyższym postawił wniosek, by zobowiązać
Wójta do pilnego uregulowania tej sprawy.Może dojść do tego, że opłaty i kary za odprowadzenie ścieków
tak szybko rosną, że mieszkańcy Kołbacza nie będą wstanie tego płaci.
Opłata za ścieki powinna wynosić 2,85zł / a wynosi 2,35zł/ i nie ma
z czego tego pokryć. - sprawy finansowe Radny stwierdził, że przyglądając się tym wszystkim zobowiązaniom,
zaległościami jest przerażony. Zapytał Skarbnika Gminy ;
- ile z tych wszystkich zaległości i zobowiązań przejdzie
na budżet 2003r. , na jaką kwotę zostanie uszczuplony budżet w
poszczególnych działach gospodarki finansowej.
Z uwagi na brak dalszych wniosków i zapytań ogłoszona
została przerwa.
Ad.8 Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów
formularzy dotyczących podatku od nieruchomości, podatku rolnego
i podatku leśnego.
Przewodniczący Rady P.Mendak poprosił Wiceprzewodniczącego Rady o
odczytanie projektu uchwały w sprawie j/w.
Wiceprzewodniczący Rady P.Piechowski wyjaśnił, że do tych
wzorów formularzy dot. podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego
/co radni otrzymali/ dojdzie jeszcze formularz dot. podatku od środków
transportowych . W tej chwili Min. Fin. ma to w uzgodnieniach międzyresortowych
i wkrótce się ma ukazać.
Skarbnik Gminy poinformowała, że po raz pierwszy w tym roku
wprowadzono takie formularze, które określa Rada Gminy / wcześniej
określało to Ministerstwo/.Jeśli chodzi o wzór formularza dot. podatku od środków
transportowych będzie to określone przez Ministerstwo, nie Radą
Gminy/ w tej chwili jest on faktycznie w uzgodnieniach/.
Następnie Wiceprzewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały w
sprawie
określenia wzorów formularzy dotyczących podatku od
nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego i przegłosowano
uchwałę:
- za podjęciem tej uchwały głosowało 15 radnych
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr III / 12 / 2002r. Rady Gminy Stare
Czarnowo z dnia 12.12.2002r. w sprawie j/w i stanowi zał. nr 6 do
protokołu.
Ad.9 Projekt uchwały w sprawie ustalenia ceny skupu
stanowiącej podstawędo
obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Stare Czarnowo na rok2003 oraz
poboru podatku rolnego w drodze inkasa, określeniainkasentów
i wynagrodzenia za inkaso.
Stanowiska komisji.
Przewodniczący poszczególnych komisji Rady tj. Komisji Budżetu i
Rozwoju Gospodarczego, Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska,
Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych, Komisji Rewizyjnej zapoznali ze składem swoich
komisji, a następnie ze stanowiskami w sprawie ustalenia ceny skupu żyta
stanowiącej podstawę do obliczenia podatku rolnego na 2003r.
Wszystkie 4 komisje zaakceptowały cenę skupu żyta proponowaną
przez Wójta tj. 28 zł za 1 q oraz wynagrodzenie dla sołtysów
za inkaso w wys.5 % / Komisja Rolnictwa początkowo proponowała cenę 27 zł, lecz po
dokładnym przeanalizowaniu przychyliła się do stanowisk pozostałych
komisji.
Będzie ta cena niższa o 2 zł od ceny ustalonej na 2002r. /.
Dyskusja.
Wiceprzewodniczący Rady P.Piechowski zacytował
zapis z czasopisma „ finanse, samorząd ...” dot. podatku rolnego. Mówi
się tam m.in. że uchwała Rady Gminy powinna zawierać cenę żyta przyjętą dla celów podatku
rolnego na terenie gminy oraz wysokość stawek na podatek rolny. Stwierdził, że projekt uchwały zawiera jedynie podstawę
obliczenia podatku rolnego tj. 28 zł za 1 q , natomiast nie zawiera
stawek na podatek rolny. Uważał, że ta uchwała nie powinna być głosowana. Skoro nie ma
stawek, a dzisiaj należy taką uchwałę podjąć, więc nie będzie
ten podatek uchwalony na 2003r. Wnosił o wyjaśnienie tej sprawy przez Skarbnika Gminy, gdyż
może się mylić.
Skarbnik Gminy P.Aksamitowska poinformowała, że
stawka jest określona przez Ministerstwo. Jeżeli nie uchwalimy tego
podatku, będzie obowiązywała górna stawka określona przez
Ministerstwo – 33,17 zł. Tak mówią przepisy. Wyjaśniła, że uchwała jest dobrze przygotowała, gdyż Rada określa
jedynie stawkę – 28 zł za 1 q . Stawki przeliczeniowe są ustalane
odgórnie przez Ministerstwo. Jeśli jest ponad 1 ha to bierze się 2,5 q żyta, a do 1 ha bierze
się 5q żyta. W dalszej swojej wypowiedzi poinformowała, że w sprawie
uchwał podatkowych zasięgała już wstępnej opinię Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Szczecinie / uchwały Rady po uchwaleniu stawek podatków na 2003r. przed
wysłaniem ich do Wojewody do opublikowania w Dz.Urzęd.Woj.Zach. muszą
być zaopiniowane przez RIO/. Ta uchwała jest dobra, tylko
proszono, żeby nie powoływać się na przepisy ustawy o samorządzie
gminnym a jedynie na przepisy ustawy o podatku rolnym. Dlatego też należy
wykreślić z projektu uchwały przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
Radny Zacharski poinformował, że norma z
hektara przeliczeniowego wynosi 2,5 q od rolnika , natomiast od pozostałych gruntów do 1 ha jest 5
q zboża na 1 ha przeliczeniowy.
Przewodniczący Rady zacytował część treści § 1
projektu uchwały w brzmieniu „ustala się cenę skupu żyta
przyjmowaną jako podstawę obliczenia podatku rolnego na 2003r. na
obszarze Gminy Stare Czarnowo w kwocie 28 zł za 1 q „
W dalszej kolejności Wiceprzewodniczący Rady odczytał
projekt uchwały w sprawie ustalenia ceny skupu stanowiącej podstawę
do obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Stare Czarnowo na rok
2003 oraz poboru podatku rolnego w drodze inkasa, określenia
inkasentów i wynagrodzenia za inkaso / po wykreśleniu w podstawie prawnej przepisów ustawy o samorządzie gminnym / i
uchwała została przegłosowana i tak:
za podjęciem takiej uchwały głosowało 14 radnych
wstrzymał się od głosowania 1 radny
Uchwała został podjęta /uchwała podlega ogłoszeniu
w Dz.Urz.Woj.Zach./
Jest to uchwała nr III /13/ 2002 Rady Gminy Stare
Czarnowo z dnia 12.12.2002r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 7
do protokołu.
Ad. 10 Projekt uchwały w sprawie określenia tryby i
warunków zwolnienia
od podatku rolnego użytków rolnych, na których
zaprzestano
produkcji rolnej. Stanowiska komisji.
Wszystkie 4 komisje Rady pozytywnie zaopiniowały proponowany
przez Wójta tryb i warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków
rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej.
Dyskusja – brak.
Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w
sprawie w sprawie określenia tryby i warunków zwolnienia od
podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano
produkcji rolnej / po wykreśleniu w podstawie prawnej przepisów ustawy
o samorządzie gminnym i wprowadzeniu brakującego zapisu w § 1 pkt. 2
ppkt a „ nie więcej” po wyrazie gospodarstwa / uchwała została
przegłosowana i tak:
za podjęciem takiej uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała został podjęta jednogłośnie / uchwała
podlega ogłoszeniu w Dz.Urz./
Jest to uchwała nr III /14 / 2002 Rady Gminy Stare
Czarnowo z dnia 12.12.2002r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 8
do protokołu.
Ad.11 Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek oraz
zwolnień w podatku
od nieruchomości oraz poboru podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso na
rok 2003.
Stanowiska komisji.
Kolejno przewodniczący komisji zapoznali ze stanowiskami swoich
komisji i tak:
K.Budżetu
K.Rolictwa
K.Zd.Oś
KRewizyjna.
1.Od gruntów:
a/ związanych z prowadz.dział.gospod bez względu na sposób
zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków
0,62
0,60
0,60
0,60
od 1m2 pow.
b/ od pól golfowych
0,35
0,35
0,35
0,35
od 1m2 pow.uż
c/ pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych
3,38
3,38
3,38
3,38
od 1 ha pow.
d /pozostałych
0,09
0,10
0,10
0,10
od 1m2 pow.uż
2.Od budynków lub ich części:
a/ mieszkalnych
0,50
0,45
0,45
0,45
od 1m2 pow.uż
b/ związanych z prowadzeniem
dział. gospod oraz od budynków mieszk. lub ich części zajętych
na prowadzenie dział. gospod.
16,60
16,50
16,60
16,50
od 1m2 pow.uż
c/ zajętych na powadzenie dział.gospod w zakresie obrotu kwalif.materiałem siewnym.
8,06
8,00
8,06
8,06
od 1m2 pow.uż
d/ zajętych na powadzenie dział.gospod w zakresie udzielania świadczeń zdrow
3,46
3,00
3,46
3,46
od 1m2 pow.uż
e/ pozostałych budynków
od 1m2 pow.uż
1.garaży
4,00
4,00
4,00
4,00
2.budynków letniskowych
5,78
5,78
5,78
5,78
3.pozostałych
4,00
4,00
3,50
3,50
3.Od budowli
2%
2%
2%
2%
Tutaj Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego .proponuje dodać
dwa ppkt dot:
-
spółdzielnia. mieszk.wspólnoty mieszk
1,5%
1,5% 1,5%
1,5%
- pola golfowe
1,5 %.
1,5%
1,5%
Pozostałe komisje wyraziły swoje opinie w pkt.3 j /w .
Wszystkie komisje zaakceptowały proponowane zwolnienia wymienione w § 1 projektu uchwały oraz inkasentów i wynagrodzenie za inkaso w
wys. 5% od pobranych wpłat.
Dyskusja.
Radny Gorczyca uważał, że Rada powinna podjąć
jakieś decyzje odnośnie Spółki Bnowo Park, która zwróciła się do
Rady w sprawie zmniejszenia stawek podatków od nieruchomości odnośnie
ich pola golfowego. Jak to będzie rozpatrywane po uchwaleniu tych
stawek.
Radna Cioch uważała, że Dyrektor pola golfowego w
Binowie nie zna jeszcze stawek, jakie Rada uchwali. Ewentualnie po ich
uchwaleniu można się do ich prośby ustosunkować. Należałoby to
wszystko dokładnie przeliczyć, jaka to będzie kwota, porównać to z
ubiegłym rokiem . Być może ich prośba będzie już nieaktualna, gdy
zapoznają się z uchwalonymi stawkami.
Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że jeśli chodzi
o pole golfowe to zapoznał się z ich pismem i deklaracją z 2002r. i
patrząc na proponowane stawki widać już, że został już im obniżamy
podatek. Jeśli będą uważali, że są one za wysokie, to w dalszym
procesie podatkowym mogą się zgłaszać do Wójta, który ewentualnie
może umorzyć czy podjąć inną decyzję. Stwierdził, że w
przedstawionych stanowiskach są różne propozycje stawek tego podatku
i będziemy je kolejno przegłosowywać.
Zgłosił, że z projektu tej uchwały w § 1 należy wykreślić w
pkt 1 „b” dot. pól golfowych wyraz „użytkowej, gdyż
zgodnie z ustawą grunty nie mogą być w powierzchni użytkowej / Skarbnik
poparła radnego, zostało to błędnie wpisane/.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady ustosunkował się do pkt 3 dot.
budowli. Uważał, że wysokość podatku nie może być ustalana podmiotowo,
a przedmiotowo. Tutaj zgadza się z użyciem słowa pole golfowe, natomiast nie może
być podmiotowo - spółdzielni i wspólnoty. Nie można ustalić
podatku dla poszczególnej osoby, przedsiębiorstwa, spółdzielni, wspólnoty
itd. Przedmiot jest opodatkowany a nie podmiot. Proponował napisać
tak jak podjęła to Rada Miejska w Gryfinie, gdzie jest wzięta cała
gospodarka komunalna łącznie z wodociągami.. Jest wiadomym , ze na
terenie Kołbacza tę gospodarkę komunalną prowadzi Spółdzielnia i
Wspólnota.
Zapoznał z treścią zapisu uchwały podjętej w Gryfinie i w
tej części uchwały proponował dla spółdzielni i wspólnot stawkę
1 % , natomiast dla pola golfowego 1,5% . W uzasadnieniu poinformował,
że Spółdzielnia Mieszkaniowa w Kołbaczu za 2000r. płaciła podatek
od nieruchomości w wys. 5.785zł. Na skutek decyzji Rady ten podatek
wzrósł w roku 2001 z kwoty 5.785 zł do kwoty 18.780zł /wzrósł 3-
krotnie /. W 2002r. ten podatek wzrósł do kwoty 33.791zł. Stwierdził, że to wszystko pokrywają mieszkańcy Kołbacza i w ich
imieniu zwraca się do Rady z prośbą o ustalenie 1% od budowli dla Spółdzielni.
Planują inwestycję - w pierwszym etapie modernizację węzła
cieplnego , przystosowanie do opalania gazem. Także płacąc ten 1% od
budowli, zaoszczędzone pieniądze chcieliby przeznaczyć na tę
inwestycje. Uważał, że byłby to pewien ukłon tej Rady i jego, gdzie
podstawowym jego jakby hasłem wyborczym jest skończyć z drastycznie
rosnącymi podatkami. Przypomniał, że w 2002r. Ministerstwo pozwalało ustalenie 1%, lecz
Rada uchwaliła inaczej /
Radna Cioch zapytała jaka jest
w Spółdzielni podstawa opodatkowania 2% i jaką to stanowi kwotę
w pkt. od budowli /.
W odpowiedzi radny podał, że podstawą jest kwota 1.070.358zł
i wyniosło to 21.407,10zł. Także byłoby o 10.000 zł mniej, gdyby był
1%.
Żeby pokryć skutki podatkowe wprowadzone na rok 2002 od 1 grudnia
br. zostały wprowadzone podwyżki. Nie mówi już o roku 2003 i jeżeli
zostanie wprowadzony podatek 1%, wówczas pozostają na stawkach na
poziomie roku 2002. Natomiast, jeśli to będzie 1,5 % będą musiały
być wprowadzone kolejne podwyżki, żeby pokryć już wcześniejsze
skutki podatku z roku 2003.
Uważał, że jeśli Rada robi gest w stosunku do pól
golfowych, również rozumie tych Państwa którzy tutaj byli i jesteśmy
w stanie im ten podatek obniżyć, to dlaczego oni nie mogą mieć 1 %
/
Radny Zacharski zapytał, czy jeśli Rada ustali 1%
dla Spółdzielni czy mieszkańcy Kołbacza będą mieli obniżone
stawki czy pozostaną one na tym samym poziomie/.
W odpowiedzi Prezes Spółdzielni poinformował, że opłaty pozostaną
wówczas na tym samym poziomie, pozostanie opłata eksploatacyjna. Jeśli
będzie to 1,5 % będzie musiało to być wliczone w 2003r. w następne
podwyżki.
/Radna Cioch uważała, że jeśli byłoby to 1,5 %
- tak jak proponuje to jej komisja , to i tak jest to obniżone o 0,5% w
stosunku do 2002r. Więc wg jej wyliczeń na rok 2003 nie powinno być
żadnych podwyżek czynszu a nawet obniżenie jego. Czy dobrze to
rozumie ? /. Nie zgodził się z tym Prezes Spółdzielni stwierdzając,
że w 2002r.ten podatek wynosił 2% i wówczas nie zrobiono żadnych
podwyżek licząc na to ,ze może uda im się koszty obniżyć. Jednak
się nie udało tego zrobić, więc jeszcze w grudniu br. musieli podwyższyć,
żeby pokryć skutki roku 2002. Za późno jednak ta podwyżka
została wprowadzon a/ powinna być już od czerwca ta podwyżka /
i nie pokryto tych skutków. Także płacąc ten 1% w 2003r. nie
musieliby zwiększać tych opłat i kosztów eksploatacyjnych kolejną
podwyżką / Radny Kałucki zapytał, czy obniżenie tego
podatku do 1% wpłynie bezpośrednio na obniżenie wyprodukowania
jednego GJ ciepła dla kotłowni/.
Prezes Spółdzielni poinformował, że do końca sezonu grzewczego
pozwoli to na pozostawienie tych samych stawek ciepła. Nie będzie
ustalana nowa taryfy dla ciepła, nie będzie podwyżek / Radny
Smykla zapytał , ilu mieszkańców nie płaci czynszu do Spółdzielni,
co z tymi ludźmi będzie ?/. Prezes Spółdzielni stwierdził, że
dzisiaj jest posiedzenia Rady Gminy a nie posiedzenie Walnego
Zgromadzenia Spółdzielni. Obecnie rozmawiamy tutaj o podatkach i
takiej informacji nie udzieli.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że te stawki tak
drastycznie rosły nie dlatego, ze Rada tak chciała. Wszystkie
linie energetyczne, wodne były zwolnione z podatku.
W 2001r. Rada miała możliwość wprowadzenia 1 % podatku od
budowli, a w 2002r. - 2 % /
Rady Piechowski stwierdził, że
Minister wprowadził stawkę 2 % i ona była najwyższa, natomiast mogła
być także 1 % . Także przez ustalenie takiej wysokości podatku nie
zostało zakończone docieplenie ul. Szarych Mnichów w Kołbaczu.
Pozostało do wykonania w następnym roku /.
Skarbnik dalej poinformowała, że jeszcze w ub.r. była możliwość
zwolnienia z podatku spółdzielni i innych zakładów. Obecnie
zwolnienia są konkretne jak: linie energetyczne, wodne itp. Także
ustalając taki zapis trzeba się liczyć z tym, że możemy stracić
globalnie bardzo dużo pieniędzy, np: wodociągi czy linie
energetyczne też płaciły by ten 1 %, a są tam duże pieniądze
.
Radny Piechowski uważał, że to dotyczyło by tych
zakładów, które są bezpośrednio związane z gospodarką
mieszkaniową, a wodociągi prowadzą działalność w zakresie
produkcji wody.
Wójt P.M.Woś proponował, żeby do tego pkt. dopisać
„świadczące usługi komunalne dla mieszkańców Gminy Stare Czarnowo
”
Radny Grzywiński uważał, że sytuacja finansowa
gminy jest trudna, wszyscy wiedzą o co chodzi odnośnie Spółdzielni w
Kołbaczu. Dlatego tez proponuje, żeby na wniosek Spółdzielni
Mieszkaniowej Wójt mógł umorzyć pewną kwotę.
Chodzi o to, żeby gmina nie straciła należnych jej podatków po
obniżeniu tej stawki do 1%.
Z uwagi na burzliwą dyskusję w tym temacie Przewodniczący
Rady ogłosił krótką przerwę.
Po przerwie Wiceprzewodniczący Rady poinformował,
że w związku z przedstawieniem różnych propozycji stawek podatku od
nieruchomości przez poszczególne komisje Rady należy
kolejno przegłosować te stawki.
Ustalono, że w pierwszej kolejności będą głosowane stawki najniższe
/ nie będą głosowane stawki zgodne/ i tak:
1.Od gruntów: a/ związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - stawka 0,60 zł i 0,62 zł
od 1m2 pow.v- za stawką 0,60 zł głosowało 15 radnych
Przyjęta została stawka 0,60 zł jednogłośnie.
b/ od pól golfowych - stawka 0,35zł i 0,40zł od 1m2 pow. użytkowej
- za stawką 0,35 zł i wykreśleniem wyrazu „użytkowej”
głosowało 15 radnych.
Przyjęta została stawka 0,35zł i wykreślono wyraz „użytkowej”
jednogłośnie.
c/ pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - stawka 3,38 zł od 1 ha
pow.
Nie była ta stawka głosowana – zgodne stanowiska.
d /pozostałych – stawka 0,10zł i 0,09 zł od 1m2 pow.
- za stawką 0,09 zł głosowało
0
- za stawką 0,10 zł głosowało 15
radnych
Przyjęta została stawka 0,10 zł jednogłośnie.
2.Od budynków lub ich części:
a/ mieszkalnych - stawka 0,45zł i 0,50 zł
od 1m2 pow. użytkowej
- za stawką 0,45 zł głosowało 15 radnych.
Przyjęta została stawka 0,45 zł jednogłośnie.
b/ związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie dział. gospod. - stawka 16,50zł i 16,60
zł od 1m2 pow. użytkowej
- za stawką 16,50 zł głosowało 15 radnych.
Przyjęta została stawka 16,50 zł jednogłośnie.
c/ zajętych na powadzenie działalności gospodarczej w zakresie
obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym. - stawka 8,00zł i 8,06 zł
od 1m2 pow. uż.
- za stawką 8,00 zł głosowało 3 radnych
- za stawką 8,06 zł głosowało 12 radnych
Przyjęta została stawka 8,06 zł.
d/ zajętych na powadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - stawka 3.00 zł i
3,46zł od 1m2 pow.uż.
- za stawką 3.00zł głosowało 0
- za stawką 3,46zł głosowało 15 radnych.
Przyjęta została stawka 3,46zł jednogłośnie.
e/ pozostałych budynków
1.garaży - stawka 4,00zł od 1m2 pow. użytkowej
Nie była ta stawka głosowana - zgodne
stanowiska
2.budynków letniskowych - stawka 5,78zł od 1m2 pow. użytkowej
Nie była ta stawka głosowana - zgodne stanowiska
3.pozostałych - stawki 3,50zł i 4,00 zł od 1m2 pow. użytkowej
- za stawką 3,50 zł głosowało 15 radnych
Przyjęta została stawka 3,50zł
3.Od budowli - stawka 2% wartości określonej na podst.art.4 ust.1
pkt 3 i ust.3-7
W tym pkt. radna Cioch proponowała, żeby rozbić to
na 3 ppkt. tj.
pola golfowe
związane bezpośrednio z gospodarką mieszkaniową.
pozostałe budowle.
W wyniku dyskusji propozycja radnej została wprowadzona do tego pkt
i kolejno przegłosowano stawki i tak.
Od budowli:
1.pola golfowe stawka 1,5 %
- za stawką 1,5% głosowało 14 radnych / 1
radny nieobecny/.
Przyjęta została stawka 1,5%
2.związanych bezpośrednio z gospodarką mieszkaniową tj.
- rurociągi przesyłowe i rozdzielcze sieci cieplnych,
- budowle do odprowadzania i oczyszczania ścieków,
- do wytwarzania ciepła na potrzeby gospodarki mieszkaniowej.
stawka 1% i 1,5%
- za stawką 1 % głosowało 2 radnych
- za stawką 1,5 % głosowało 11
radnych, wstrzymał się 1 radny /1 nie głosował/
Przyjęta została stawka 1,5%
3.pozostałe budowle - stawka 2 %
- za stawką 2% głosowało 15 radnych
Przyjęta została stawka 2 % jednogłośnie.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt
uchwały w sprawie ustalenia stawek oraz zwolnień w podatku od
nieruchomości oraz poboru podatku od nieruchomości w drodze
inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso na
rok 2003 / z przegłosowanymi i wprowadzonymi stawkami oraz po wykreśleniu
przepisów ustawy o samorządzie gminnym/ i uchwała została przegłosowana
i tak:
- za podjęciem takiej uchwały głosowało 14 radnych /1 radny
nieobecny/
Uchwała został podjęta / uchwała podlega ogłoszeniu w Dz.Urz./
to uchwała nr III /15 / 2002 Rady Gminy Stare
Czarnowo z dnia 12.12.2002r. w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 9
do protokołu.
Ad. 12 Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od
posiadania psów.
Stanowiska komisji.
Wszystkie 4 komisje Rady Gminy pozytywnie zaakceptowały proponowaną
stawkę przez Wójta tj. 25zł od każdego psa, wnioskując o
wprowadzenie dodatkowego zapisu w § 4 projektu uchwały zobowiązującego
sołtysów do sporządzenia wykazu posiadaczy psów swoich
miejscowościach oraz zmianę zapisu w § 6 dot. zwolnienia z podatku od
posiadania jednego psa osoby, których wyłącznym źródłem
utrzymania jest renta lub emerytura.
Ponadto komisje proponowały wynagrodzenie dla sołtysów za
inkaso w wys.40% od pobranej kwoty, za wyjątkiem Komisji Rolnictwa, która
proponowała 30%.
Dyskusja.
Radny Róg uważał, że uchwała jest podejmowana,
lecz nigdy nie jest realizowana.
Jakie będą konsekwencje nie płacenia tego podatku.
Przewodniczący Rady P.Mendak stwierdził, że jest
wiadomym wszystkim jaka jest sytuacja w ściągalności tego podatku,
wiemy jakie są zwolnienia z tego podatku. Rolnik jest zwolniony z
podatku od 2-ch psów, renciści i emerycie zwolnieni z płacenia za
posiadanie 1 psa. Wpłynęło pismo od Wojewody w tej sprawie. On wysłał
prośbę do so
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja
Osoba
Data
Dodanie dokumentu:
Administrator Serwisu
29-03-2004 08:49
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: