UCHWAŁA NR XXIII/187/05
Rady Gminy Stare Czarnowo
z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych dla Gminy Stare Czarnowo
na rok 2005.
Na podstawie art. 18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /
Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z póź.zm.) oraz 41 ust.2 ustawy z dnia 26
października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231 z póź.zm./
Rada Gminy Stare Czarnowo uchwala, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych dla Gminy Stare Czarnowo na rok 2005, stanowiący załącznik do
niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stare Czarnowo.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Kazimierz Mendak
Załącznik do uchwały nr XXIII/187/05
Rady Gminy Stare Czarnowo
z dnia 31 marca 2005 r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
DLA GMINY STARE CZARNOWO
ROK 2005
STARE CZARNOWO ROK 2005
DIAGNOZA SYTUACJI
Na terenie naszej gminy nie są prowadzone szczegółowe badania, które precyzyjnie
określałyby skalę zagrożeń wynikających z nadużywania alkoholu. Dla
przedstawienia sytuacji możemy posłużyć się danymi ogólnopolskimi (badania
zlecane przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych), gdyż są
one obrazem sytuacji w Polsce w ostatnich latach. Spożycie alkoholu w Polsce od
1995 roku do 2003 wzrosło o ok.15%, szacuje się, iż średni poziom konsumpcji
czystego alkoholu na jednego mieszkańca wynosi ok.8-10 litrów. Wzrosło spożycie
wyrobów spirytusowych i piwa a zmalało wina. Dwa procent populacji naszego kraju
to osoby uzależnione od alkoholu, 4% to dorośli z otoczenia alkoholika i kolejne
4% to dzieci, 5-7% osoby pijące szkodliwie. Niepokojące są także wyniki badań młodzieży – 65,8% 15- latków i 78,9% 17- latków piło alkohol w ciągu ostatnich 30 dni. Czy dotyczy to także naszej gminy? Pewnie w dużym stopniu tak. Gminy wiejskie, w tym także i gmina Stare Czarnowo napotyka dużo barier utrudniających
prowadzenie działalności związanej z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych. Do barier tych zaliczamy : brak placówek ambulatoryjnych dla uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych, trudności z dojazdem do Ośrodków Terapii, małe możliwości rozwoju działalności grup samopomocowych (brak zainteresowania) oraz wciąż niska świadomość społeczeństwa lokalnego o skali szkód spowodowanych chorobą alkoholową.
Podejmowanie działań zmierzających do rozwiązywania problemów alkoholowych w społecznościach lokalnych jest zadaniem własnym gminy określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ustawa jasno określa
zadania samorządów gminnych w tym zakresie a są one realizowane w postaci Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Program na rok 2005 jest kontynuacją działań podejmowanych w gminie Stare
Czarnowo w latach ubiegłych. Zawiera zadania, cele i działania zgodne z
założeniami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi a
także narodowym programem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Do zadań tych należą:
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu.
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w
zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w
szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć
sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w
pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów w zakresie reklamy
i
sprzedaży napojów alkoholowych oraz występowanie przed sądem w charakterze
oskarżyciela publicznego.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie
centrów
integracji społecznej.
CELE I ZADANIA PROGRAMU ORAZ ICH REALIZACJA
ZADANIE I
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu.
CELE
- Przeciwdziałanie powstawaniu oraz usuwanie następstw nadużycia alkoholu.
- Stworzenie optymalnych warunków dla osób uzależnionych od alkoholu do
podejmowania dobrowolnego leczenia i terapii.
PODEJMOWANE DZIAŁANIA:
- Działalność informacyjna w zakresie dostępności do placówek przygotowanych do
udzielania profesjonalnej pomocy w zakresie uzależnień.
- Kierowanie na badania do biegłego lekarza celem orzeczenia w kwestii
uzależnienia od alkoholu.
- Zwrot kosztów przejazdu do Ośrodków Terapii Uzależnień osobom uzależnionym,
które podjęły leczenie.
- Przeprowadzanie rozmów z osobami uzależnionymi od alkoholu i pijącymi w
sposób szkodliwy oraz motywowanie do podejmowania dobrowolnego leczenia.
Ze względu na brak placówek lecznictwa odwykowego na terenie gminy, możliwości
pomocy na miejscu są ograniczone, osoby wymagające leczenie często zniechęca
fakt konieczności dojazdu do Ośrodka 2-3 razy w tygodniu, jest to także związane
z wydatkami na ten cel . Podejmowanie leczenia wiąże się także z pewnego rodzaju
„wstydem” a niska świadomości społeczeństwa o powadze choroby alkoholowej
powoduje poczucie izolacji. Podjęcie leczenie przez osobę uzależnioną jest
dobrowolne ale ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
określa sytuację gdy komisja jest zobligowana do podjęcia działań zmierzających
do skierowania na przymusowe leczenie. Przed wystosowaniem wniosku do sądu
podejmowane są działania motywujące osobę uzależnioną do zmiany zachowania.
ZADANIE II
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
CELE
- Zmniejszenie wielkość szkód spowodowanych degradacją rodziny wskutek
alkoholizmu
- Zwiększenie dostępności do instytucji i placówek udzielających profesjonalnej
pomocy.
PODEJMOWANE DZIAŁANIA:
- Kierowanie wniosków do sądu o przymusowe leczenie w stosunku do osób
uzależnionych , których zachowanie ma negatywny wpływ na życie rodzinne.
- Działalność informacyjna w zakresie dostępności do placówek przygotowanych do
udzielania profesjonalnej pomocy w zakresie współuzależnienia.
- Prowadzenie w ramach zajęć pozalekcyjnych programów socjoterapeutycznych
przez osoby przygotowane profesjonalnie do pracy z dziećmi z rodzin
patologicznych i zagrożonych patologią.
- Zwrot kosztów przejazdu do Ośrodków Terapii Uzależnień członkom rodzin osób
uzależnionych biorącym udział w terapii.
- Stosowanie procedury „Niebieskiej Karty” w przypadku stwierdzenia przemocy
domowej.
- Działalność informacyjna i edukacyjna skierowana do rodzin z problemem
uzależnień ułatwiająca zrozumienie istnienia problemu i znalezienie
profesjonalnej pomocy (zakup ulotek, prasy).
Alkoholizm stanowi zagrożenie dla zdrowia psychicznego i fizycznego nie tylko
osoby uzależnionej ale także wszystkich członków rodziny. Kierowanie na
przymusowe leczenie nie uzdrowi rodziny, nawet jeżeli osoba uzależniona
przestanie pić alkohol problemy, które narosły przez lata nie rozwiążą się same
z chwilą przerwania picia. Niestety bardzo często współmałżonkowie i dzieci nie
są świadome powagi zagrożenia, nie widzą szkód jakie powoduje stała obecności
osoby uzależnionej w ich życiu. Bywa, iż pomoc przychodzi za późno, a szkody są
już nieodwracalne. Dlatego mimo braku na terenie gminy placówek zajmujących się
profesjonalną pomocą osobom współuzależnionym, należy podejmować działania,
które pomogłyby znaleźć w odpowiednim czasie stosowną pomoc. Otrzymujemy zbyt mało informacji od osób, które są blisko rodziny gdzie występuje alkoholizm i przemoc. Komisja od kilku dąży do uruchomienia punku konsultacyjno-informacyjnego na terenie Kołbacza, ale trudności z pozyskaniem stosowanego lokalu uniemożliwiają zrealizowanie tego zadania. Ważną rzeczą jest
pomoc dzieciom z rodzin wysokiego ryzyka. Pozyskanie osób profesjonalnie zajmujących się socjoterapią nie było łatwym zadaniem ale od marca br. prowadzone są zajęcia z dziećmi, na razie w świetlicy szkolnej.
ZADANIE III
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w
szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć
sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w
pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
CELE
- Promocja zdrowego stylu życia, trzeźwości i abstynencji.
- Zmniejszenie ilości i zmiana struktury spożycia alkoholu.
PODEJMOWANE DZIAŁANIA:
- Rozwinięcie działalności świetlicy środowiskowej w Kołbaczu, zatrudnienie
osób profesjonalnie przygotowanych do prowadzenia nowoczesnych programów
socjoterapeutycznych, prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych,
finansowanie dożywiania dla dzieci uczęszczających na świetlicę, organizowanie
zajęć rekreacyjno-sportowych w ramach pracy świetlicy, wyposażenie świetlicę w
odpowiedni sprzęt i materiały do pracy
- Zorganizowanie wypoczynku letniego dla dzieci z grup ryzyka z uwzględnieniem
realizacji programów profilaktycznych przez wyspecjalizowana kadrę.
- Dofinansowanie wycieczek szkolnych podczas, których realizowany jest program
profilaktyczny.
- Realizacja programów profilaktycznych o wysokim standardzie wśród dzieci i
młodzieży, w tym szkolnego programu „Trzeci Elementarz czyli Program Siedmiu
Kroków”.
- Współorganizowanie innych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i
młodzież szkolną niż te kojarzące się ze spożywaniem alkoholu .
- Współorganizowanie imprez lokalnych promujących zdrowy i trzeźwy styl życia
- Kierowanie na szkolenia zainteresowanych osób z grup społecznych związanych z
problemami alkoholowymi (dotyczy to nauczycieli, członków gminnej komisji,
działaczy lokalnych itp.).
- Stwarzanie warunków do rozwoju inicjatyw społeczności lokalnych mających
wpływ na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
Leczenie osób uzależnionych, udzielanie pomocy rodzinom nie funkcjonującym
prawidłowo z powodu uzależnień, usuwanie innych szkód spowodowanych nadmiernym
piciem jest procesem długofalowym, bardzo żmudnym i nie zawsze przynoszącym
oczekiwane efekty. Zapobieganie powstawaniu tych wszystkich negatywnych
następstw nadużywania alkoholizmowi jest priorytetowym zadaniem gminnego
programu. Przede wszystkim kierujemy swoje działania do dzieci i młodzieży bo od
nich zależy przyszły
wizerunek także naszej gminy. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych inicjuje działania mające na celu propagowanie zdrowego, wolnego od
uzależnień stylu życia, ale od pomysłowości i zaangażowania mieszkańców
poszczególnych miejscowości zależy w jakim stopniu wykorzystają nasze
propozycje.
Dużą barierą w osiągnięciu celów związanych z profilaktyką i pomocą dzieciom
zagrożonych patologią jest brak zaplecza do prowadzenia zajęć. Dzięki
uprzejmości szkoły korzystamy z pomieszczeń szkolnych, ale nie spełniają one
warunków do nowoczesnej profilaktyki. Nowoczesna profilaktyka to nie tylko
zajęcia edukacyjne i informacyjne ale także organizowanie czasu wolnego i
rozwijanie umiejętności potrzebnych do życia wolnego od nałogów. Finansowanie
koloni i wycieczek gdzie częścią programu jest rozwijanie osobowości młodego
człowieka w kierunku radzenia sobie z problemami związanymi z uzależnieniami
jest ważnym zadaniem gminnego programu.
ZADANIE IV
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
CELE
- Stworzenie optymalnych warunków dla osób uzależnionych od alkoholu do
podejmowania dobrowolnego leczenia i terapii.
PODEJMOWANE DZIAŁANIA:
- Wspieranie działań grup samopomocowych dla osób uzależnionych ,w tym
dofinansowanie kursów i szkoleń, obozów terapeutycznych, zakup materiałów
ułatwiających działalność.
Powstałe na naszym terenie grupy samopomocowe bardzo potrzebują akceptacji i
wsparcia nie tylko ze strony władz samorządowych czy organizacji ale także
lokalnej społeczności. Członkowie grup napotykają wiele przeszkód na drodze
rozwinięcia działalności, przeszkody te mają rożne podłoża, Gminna Komisja
dołoży starań umożliwiających istnienie grup i angażowanie w jej prace coraz
więcej osób.
ZADANIE V
Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów w zakresie reklamy i
sprzedaży napojów alkoholowych oraz występowanie przed sądem w charakterze
oskarżyciela publicznego
CELE
- Zmniejszenie ilości przypadków łamania przepisów w zakresie sprzedaży i
reklamy napojów alkoholowych.
- Ograniczenie spożywania alkoholu przez młodzież
PODEJMOWANE DZIAŁANIA:
- Kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania
warunków sprzedaży.
- Podejmowanie interwencji w przypadku uzyskania informacji o łamaniu przepisów
w zakresie przestrzegania przepisów a zwłaszcza w sprzedaży napojów alkoholowych
osobom niepełnoletnim.
- Opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w
zakresie zgodności usytuowania punktu z uchwałą Rady Gminy.
Sprzedawcy napojów alkoholowych powinni być przeszkoleni w zakresie przepisów o
warunkach sprzedaży a przede wszystkim muszą tych przepisów przestrzegać.
Niezwykle ważnym jest aby nie sprzedawali napojów alkoholowych dzieciom i
młodzieży. W dotychczasowej działalności nie stwierdziliśmy rażących zaniedbań w
przestrzeganiu przepisów przez sprzedawców, nie oznacza to jednak, iż nie ma
problemu. Dlatego kontynuowane będą kontrole punktów sprzedaży i inicjowane
działania uświadamiające nie tylko sprzedawców napojów alkoholowych o ważności
przestrzegania zasad sprzedaży napojów alkoholowych.
Realizatorzy programu
- Pełnomocnik ds. rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Inne podmioty podejmujące działania wynikające z programu.
Źródła finansowania
Zgodnie z art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych wykorzystywane są jedynie na realizację gminnych programów
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i nie mogą być przeznaczone
na inne cele.
Oznacza to, że w/w środki finansowe nie wykorzystane w danym roku budżetowym nie
wygasają z upływem roku i są przeznaczone w następnym roku na realizację
gminnych programów.
Szczegółowy plan wydatków jest określony w preliminarzu wydatków. Wszelkie
zmiany wynikłe w ciągu roku nanoszone są bez porozumienia z Radą Gminy.
PRELIMINARZ WYDATKÓW
GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA ROK 2005
Lp.
|
Nazwa zadania
|
Zadania szczegółowe
|
klas.budż.
Dział 851
Rozdział 85154
|
Przewidziany
koszt
(w zł)
|
I
|
Wynagrodzenia i pochodne
|
1.
|
Wynagrodzenie pełnomocnika
|
§ 411
§ 430
§ 412
|
4.380
|
|
|
2.
|
Ryczałty członków Komisji
|
§ 430
|
8.640
|
|
|
3.
|
Wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia socjoterapeutyczne
|
§ 411
§ 430
|
7.600
|
|
|
4.
|
Wynagrodzenia dla prowadzącego świetlicę
|
§ 411
§ 430
|
5.760
|
|
|
5.
|
Wynagrodzenie dla osób realizujących szkolne programy profilaktyczne
|
§ 412
§ 411
§ 430
|
900
|
6.
|
Zakup materiałów dla działalności komisji –papier, toner, itp.
|
§ 421
|
200
|
Razem
|
|
27.480
|
II.
|
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
|
1.
|
Dojazdy do Ośrodka Terapii Uzależnień dla uzależnionych
|
§ 430
|
360
|
2.
|
Zakup materiałów (książki, ulotki)
|
§ 421
|
300
|
Razem
|
|
660
|
III
|
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
|
1.
|
Zwrot kosztów dojazdu do Ośrodka Terapii Uzależnień dla współuzależnionych
|
§ 430
|
720
|
2.
|
Zakup materiałów informacyjnych i edukacyjnych
|
§ 421
|
100
|
Razem
|
|
820
|
IV
|
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
|
1.
|
Kolonie letnie z programem profilaktycznym
|
§ 430
|
9,000
|
2.
|
Dofinansowanie wycieczek z programem profilaktycznym
|
§ 430
|
3,000
|
3.
|
Dożywianie
|
§ 430
|
4,200
|
4.
|
Zakup materiałów do prowadzenia zajęć w świetlicy środowiskowej
|
§ 421
|
500
|
5.
|
Materiały do prowadzenia szkolnego programu profilaktycznego „Trzeci Elementarz”
|
§ 421
|
800
|
6.
|
Zajęcia pozalekcyjne- zakup materiałów, sprzętu
|
§ 421
|
500
|
7.
|
Lokalne imprezy –zakup nagród , upominków
|
§ 421
|
1,450
|
8.
|
Szkolenia –koszt szkoleń
|
§ 430
|
400
|
9.
|
Delegacje –dojazd na szkolenia
|
§ 441
|
100
|
10
|
Spektakle profilaktyczne dla szkół
|
§ 430
|
6,800
|
Razem
|
|
26.750
|
V
|
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
|
1.
|
Szkolenia dla osób biorących udział w działaniach grup wsparcia
|
§ 430
|
200
|
2.
|
Delegacje –dojazd na szkolenia
|
§ 441
|
50
|
3.
|
Udział w obozach terapeutycznych
|
§ 430
|
600
|
4.
|
Zakup materiałów pomocnych w pracy grup wsparcia –książki, ulotki itp.
|
§ 421
|
300
|
Razem
|
|
1.150
|
VI
|
Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów w zakresie reklamy i sprzedaży napojów alkoholowych oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego
|
1.
|
Delegacje –dojazd do placówek handlowych
|
§ 441
|
40
|
2.
|
Zakup materiałów informacyjno –edukacyjnych dla sprzedawców
|
§ 421
|
100
|
Razem
|
|
140
|
RAZEM
|
57.000
|
|