ZARZĄDZENIE Nr III/52/2011
Wójta Gminy Stare Czarnowo
z dnia 30 sierpnia 2011 r.
w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej Gminy Stare Czarnowo na rok 2012.
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz § 1 ust. 1 Uchwały Rady Gminy Stare Czarnowo Nr XL/281/10 z dnia 24 czerwca 2010r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Stare Czarnowo zarządzam, co następuje
§ 1. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Stare Czarnowo, pracowników na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy Stare Czarnowo, jednostki sektora finansów publicznych finansowane z budżetu Gminy Stare Czarnowo, bądź powiązane z budżetem otrzymywaną dotacją - do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na rok 2012.
§ 2. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2012 rok należy opracować zgodnie z:
-
Zasadami ustalonymi w Uchwale Nr XL/281/10 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 24 czerwca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Stare Czarnowo.
-
Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
-
Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.)
-
Ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.)
-
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207),
-
Wieloletnią Prognozą Finansową Gminy Stare Czarnowo na lata 2011 – 2025.
-
Obowiązującymi uchwałami Rady Gminy Stare Czarnowo mającymi wpływ na budżet Gminy.
-
Warunkami porozumień i umów zawartych przez Gminę Stare Czarnowo z innymi podmiotami.
§ 3. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2012 rok opracowuje się na podstawie:
-
Średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, który w 2012 roku wyniesie 2,8 %.
-
Istniejącej sieci jednostek finansowanych z budżetu Gminy Stare Czarnowo.
-
Wynagrodzeń obowiązujących w dniu 1 września 2011 roku z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów o zasadach wynagrodzenia.
-
Przewidywanych ustawowo nowych zadań do przejęcia przez Gminę w 2012 roku z wyjątkiem zmian ustrojowych.
§ 4. Podstawą konstrukcji projektu budżetu Gminy Stare Czarnowo na rok 2012 będzie:
-
Bieżący monitoring i analiza sytuacji finansowej Gminy na podstawie danych o realizacji budżetu.
-
Przewidywane przez Ministerstwo Finansów kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej w kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne przedstawione w dokumentach rządowych, w tym w zaktualizowanym Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2014 i opracowanym na tej podstawie wstępnym projekcie ustawy budżetowej państwa na 2012 rok (przyjętym przez rząd w maju bieżącego roku).
-
Analiza możliwych zmian w przepisach pod kątem ich wpływu na sytuację finansową Gminy w 2012 roku i w kolejnych latach, w tym m.in. ewentualnego wprowadzenia począwszy od 2012 r. dodatkowych mechanizmów oszczędnościowych mających na celu ograniczenie poziomu deficytu i przyrostu długu podsektora samorządowego jako całości.
-
Planowana absorpcja środków z Unii Europejskiej w ramach perspektywy finansowej 2007 – 2013.
-
Analiza założeń pod kątem stabilności finansowej Gminy, dotyczących kształtowania takich parametrów budżetowych, jak:
-
wysokość deficytu,
-
wynik operacyjny rozumiany jako różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi w kontekście przepisu art. 242 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku, który wprowadził zasadę bilansowania się budżetu operacyjnego, począwszy od roku 2011,
-
poziom zadłużenia w aspekcie aktualnie obowiązujących norm oszczędnościowych oraz nowej normy obowiązującej od 1 stycznia 2014 roku,
-
koszty obsługi długu w związku z utrzymywaniem się niestabilnej sytuacji na światowych rynkach finansowych.
§ 5.
-
Szacowanie dochodów opierać się powinno na zasadach ostrożnościowych i gruntownie uzasadnionych
-
W zakresie prognozowania dochodów należy dokonać szczegółowego podziału źródeł dochodów i uzasadnić wymiernie każdy ich składnik, podając ich szczegółową kalkulację.
-
Dochody z podatków i opłat lokalnych planowane winny być na poziomie dochodów z 2011 roku z uwzględnieniem, w szczególności zmian w wysokości stawek podatkowych, wzrostu i zmniejszenia ilości podatników, skutków udzielonych ulg oraz zmian wynikających z obowiązujących ustaw podatkowych. Planowany wskaźnik ściągalności podatków na 2011 rok - 90%.
-
Planując dochody ze sprzedaży mienia komunalnego należy sporządzić dokładny wykaz składników mienia proponowanych do sprzedania i ich wstępną wycenę – zgodną z kwotą zamieszczoną w planie dochodów.
-
Wzrost dochodów i wydatków uzależniony jest od sytuacji ekonomicznej Gminy i zaplanowanej w budżecie państwa inflacji na rok 2011 (wskaźnik wzrostu zgodnie ze wskaźnikiem inflacji).
§ 6.
-
Kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, zleconych, kontynuowanych i wynikających z umów. Zadania dodatkowe należy uszeregować wg priorytetów do ewentualnego wprowadzenia do projektu uchwały budżetowej.
-
Należy stosować ostrożne planowanie środków na podwyżki wynagrodzeń, ustawowo przewidziane, które będą podlegały uruchomieniu pod warunkiem pełnej realizacji dochodów budżetu Gminy.
-
Jednostki planujące wydatki na remonty bieżące winny wskazać zakres planowanych remontów z wyszczególnieniem remontów związanych z decyzjami i nakazami organów nadzoru.
-
Wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne należy uzasadnić, omawiając szczegółowo przewidywane wykonanie i założenia planu z uwzględnieniem:
-
zmian wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych,
-
czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku,
-
wydatków jednorazowych lub nie występujących w 2011 roku,
-
kwot planowanych wydatków w poszczególnych rozdziałach dla nowych zadań przewidzianych do realizacji w 2012 roku.
-
Należy dążyć do pozyskiwania dodatkowych środków finansowych z budżetu państwa, z funduszy celowych oraz innych źródeł pozabudżetowych na zadania własne Gminy, a szczególnie na inwestycje, gdzie warunkiem wprowadzenia do projektu uchwały budżetowej jest pisemne potwierdzenie ich otrzymania.
-
Pierwszeństwo w zabezpieczeniu finansowania wydatków inwestycyjnych mają zadania przewidziane do zakończenia w 2012 roku oraz kontynuowane z potwierdzonym zewnętrznym wsparciem finansowym. Planowanie środków na nowe zadania, a także na zadania nie obligatoryjne, może nastąpić w absolutnie koniecznych i uzasadnionych przypadkach.
-
Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych należy proponować na realizację określonych zadań gminy, z podaniem kwoty dotacji i zakresu rzeczowego zleconego zadania.
-
Ośrodek Pomocy Społecznej zobowiązuję do opracowania Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi i zapobiegania innym patologiom społecznym.
-
Przy planowaniu przychodów należy uwzględnić wpływy pochodzące:
-
z pożyczek, kredytów i papierów wartościowych,
-
z innych operacji finansowych.
-
Przy planowaniu rozchodów uwzględnić:
-
spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów,
-
wykup papierów wartościowych,
-
płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są przychody z prywatyzacji majątku jednostki samorządu terytorialnego,
-
inne operacje finansowe.
§ 7. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2012 rok należy sporządzić w formie opisowej i tabelarycznej. Część opisową należy opracować w podziale na działy, rozdziały i zadania, natomiast część tabelaryczną zgodnie z załącznikami do niniejszego zarządzenia w następującym zakresie:
-
Projekt planu dochodów na 2012 rok – według Załącznika nr 1,
-
Projekt planu wydatków na 2012 rok – według Załącznika Nr 2.
-
Projekt planu wydatków Sołectw – według Załącznika nr 3,
-
Projekt planu dochodów i wydatków na 2012 rok w zakresie finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej – według Załącznika Nr 4,
-
Projekt planu wydatków Zespołu Szkół w Kołbaczu na 2012 rok – według Załącznika nr 5,
-
Projekt planu wydatków Ośrodka Pomocy Społecznej – według Załącznika nr 6,
-
Projekt planu wydatków Jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej – według Załącznika nr 7,
-
Projekt planu dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatków związanych z realizacją zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii – według Załącznika nr 8,
-
Projekt planu wydatków inwestycyjnych – według Załącznika Nr 9,
-
Zestawienie dotacji udzielanych z budżetu Gminy Stare Czarnowo dla jednostek sektora finansów publicznych oraz dla jednostek spoza sektora finansów publicznych w podziale na dotacje: podmiotowe, przedmiotowe i celowe – według Załącznika Nr 10,
-
Projekt planu finansowego instytucji kultury – według Załącznika Nr 11.
-
Kalkulacja zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń – według Załącznika Nr 12.
§ 8. Opracowane materiały należy przekazać Skarbnikowi Gminy nie później niż do 30 września 2011 roku w formie papierowej oraz pocztą elektroniczną na adres e-mail: skarbnik@stareczarnowo.pl. z wyjątkiem Załącznika Nr 3, który należy sporządzić do 15 października.
§ 9. Brak złożenia planów finansowych lub ich złożenie na niewłaściwych załącznikach może spowodować nie ujęcie ich w planie finansowym.
§ 10. Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi i Sekretarzowi Gminy
§ 11. Zarządzenia wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy Stare Czarnowo
mgr Marek Woś
|